onsdag 25 december 2013

JULMAT & PIDRO

Dag 359
Julaftonskvällen. Efter julklappsutdelningen. Blandade till en jätteskål med nötter och russin. Lade mig på soffan. Fötterna i högläge. Njöt av julfriden på Marstranden. Halvsov framför dumburken. Svärmor och svärfar kom på besök. Vaimo bjöd på glögg och kvällskaffi. Avslutade julaftonen med svenskt familjedrama, Tomten är far till alla barnen. Skrattade hejdlöst åt filmen. Trots att jag sett den så många gånger. I säng vid midnatt.
Juldagsmorgon. Sov till åtta. Tassade upp. Tog det piano. Käkade chiagröt. Drack kaffe och åt två skinksmörgare. Jessica K:s supersmarriga jullimpa. Tack så myttji! Rattade sen rostiga, röda till jobbet. Kanslijobbade ett par timmar. Betalade en massa räkningar. Hämtade tre stora pumptermosar. Borde räcka till glöggen på nyårsafton. Mitt evenemang "Ingos grande finale" har väckt ett glädjande stort intresse. Just nu har tjugoen FB-vänner bekräftat sitt deltagande. Helt najs! Men jag gissar att vi blir betydligt fler.
Fick ett SMS av Jonas H. Han ville ut och springa. Ringde honom. Jo, jag kan nog klämma in en runda. Möt mig vid lähikauppan tio över tolv. Selvä peli! Rattade hem i rekordfart. Bytte om på två röda. Tomteluvan fick hänga med på nytt. Plus fem grader utomhus. Alltså dubbfritt. Jess! Hann ännu med en vända till Fitness. Sa åt Milla J att jag fixat pumptermosarna. Och att jag värmer glöggen hemma på spisen. Benpendlade lite så länge jag väntade på Jonas. Han hade sina nya, röda Adidas Adizero Adios II på fötterna. Off längs Larsmo Classic. Samma rutt som Larsmo Maxi, men man skippar uppförsbacken i Staffansnäs. Mäter tio-komma-sex. Jonas och Tomten höll bra fart. Drygt 5 min/km. Så hårt har jag inte sprungit sen den första milen av NYCM. Benen kändes riktigt okej. Flåset likaså. Avslöjade lite om mina planer för nästa år åt Jonas. Jag är nu nästan säker på vad jag vill göra. Och jag lovar att den utmaningen blir minst lika galen som årets. Jonas och jag skiljdes åt vid Marstranden. Jag skyndade mig hem. Duschade. Och bytte om till gå-bort-kläder på två sekunder. Vaimo, jag, boyzen och Mattis K skulle nämligen på julmiddag till Björnvägen, svärmor och svärfars plejs.
Trevligt kring middagsbordet. Svärmor lassade upp köttbullar och skinka åt alla gästerna. Vaimos bror med fästmö och dootro var också på plats. Efter maten spelade vi Pidro. Päronskallen bildade par med undersergeanten. Mötte 87:an och 91:an, alternativt 87:an och Mattis K. Två-två. Alla var nöjda efteråt. Eventuellt inte ettan som brukar titulera sig dubbel Vasamästare i det ädla kortspelet?
I morgon bitti träffar jag HOP-HAB Team-gubbarna vid Brahes bastu. Traditionell julannandags-jogg på agendan. Hoppas att dambastun är varm efteråt. För herr-diton renoveras som bäst.

Saldo: 10,6 km

Totalt: 3 592,6 km

Mål: + 2,6 km

Kanon: Tempot på dagens pass.

Kalkon: Julmaten har tyvärr gett ett kraftigt utslag på vågen.

Inga kommentarer: