fredag 6 december 2013

BASTUFUNDERINGAR

Dag 340
I går kväll. Vaimo satt fastklistrad framför dumburken. Sög in alla tips hon fick av sin idol, barfotssnubben. Ville sen att vi genast skulle börja göra marsipanknyten, müsli och apelisinknäck. Jag lyckades till slut lugna ner henne. Men misstänker att jag nog snart får leta fram mitt apelsin-knäcks-förkläde. Hämtade trean från Drakabussen. Han var glad åt att få en extra lomapäivä. Sen i säng. 
Sov ända till nie på självständighetsmorgonen. Skit-skönt. Käkade chiagröt och en smörgare. Kaffe och havtornssaft. Sen kröp jag tillbaks till sänghalmen. Låg och latade mig i nästan en timme. Laddade upp min trailer THE CHALLENGE på naama-kirjan. Fick en massa tummar upp. Sen fixade jag käk, Lindholms limpa med potatismos. Gott, gott. Vaimo fortsatte till jobbet. Och jag skulle springa. Skulle gärna ha sprungit utomhus. Men. Eftersom det snöat en hel del. Och. Eftersom jag gissade att cykelbanorna var oplogade så fick det bli löpmattan igen. Fitness Club höll söndagsöppet. Väntade därför tills klockan blev två. Och begav mig sen dit. Fick sällskap av Juuso A på mattan bredvid. Najs! Startade passet extra tufft, 13 km/h. Skruvade upp vartefter. Sista kilometern var jag uppe i 15 km/h. Kände mig ändå rätt bekväm i tempot. Najs! Varvade ner med tio minuter på en cross-trainer-apparat. Sida vid sida med Mr Jaro, Alexei E. Töjde lite och gjorde några armpressar innan jag knölade mig upp på bastulaven. Juuso joinade. Han frågade om utmaningen stressade mig. Jag funderade lite. Nej, det gör den faktiskt inte. Jag vet ju att jag kommer att fixa den. Tavalla tai toisella. Däremot stressar det mig att jag inte vet hur jag skall fortsätta efter nyår. Det enda jag vet är att jag kommer att fortsätta springa. Men i vilken utsträckning? Och. Hur blir det med bloggen? Skall jag lägga ner den? Fortsätta som förr? Skapa en ny? Minska på inläggen? Att skriva ett inlägg om dagen är inte något man gör med vänsterhanden. Det är sådana frågor som päronskallen brottas med. Och. Det är dylika frågor som stressar mig.
Efter Fitnesspasset hämtade jag ett par mjölklitrar från ABC. Knökfullt med folk där. Stötte på Fredrik H och hans syrra. Han undrade hur det går med min utmaning. Bara bra, svarade jag. Och fortsatte till mjölkhyllan. Sen besökte jag mamma och pappa på Trädgårdsgatan. Kollade lite på president-mottagningen med dem. Hujedamej vilken stel tillställning! Men. Visst skulle det vara kul med en inbjudan. Kanske jag slipper dit? Naan-gang. Som avec åt vaimo? Då hennes snålsoppa vunnit FM-kulta. Eller. Då Jennie bjuder in henne. För att hon stannat vid en päronskalles sida i över trettio år.
Fortsatte hem till Marstranden. I ett ymnigt snöfall. Voi raatis, raati! Cykelvägarna kommer nog inte att vara plogade i morgon heller. He pärttar me mest just no.

Saldo: 13,5 km

Totalt : 3 358,0 km

Mål: - 42,0 km

Kanon: Bra fart på mattan.

Kalkon: Oplogade cykelvägar.

Inga kommentarer: