fredag 15 november 2013

PHILIP UTAN H

Dag 319
Efter junioravslutningen i går kväll. Låg jag på soffan. Halvsov. Ända tills jag masade mig ner i sänghalmen. Gladde mig åt en sovmorgon nästa dag. Alltså i dag. Skulle få sova en timme längre än normalt. Ända till sex. Vilken lyx! Somnade med ett leende på läpparna.
Steg upp som planerat. Moriskaffet väntade på mig i köket. Stjälpte i mig det. Käkade ett par mackor. Och tog sen Jaro-bilen till jobbet. I bagageutrymmet låg min nyinförskaffade dokumentstrimlare. Trots sovmorgonen var jag ändå först på plats i skolan. Vilket medförde att jag ensam hamnade att kånka in strimlaren till rektorsexpeditionen. Det lyckades nog naa-leiss. Hittade en perfekt plats dessutom. Förberedde dagens lektioner. Och måndagens. Eftersom jag då skall på en läroplans-kurs till Tampere. Mejlade över lektionstiderna och planeringen till min vikarie, Nina F.
Efter skoldagens slut rattade jag tillbaks till Jeppis. Först till Nylunds bageri. Där lämnade jag en stor hög med tomma brödlådor från festen i går. Därifrån till Jarokansliet. Lastade ur överblivna pokaler och en del papper. 
Sen. Var det äntligen dags för dagens spring. Off till Fitness. Stötte genast på Pontus B och Philip M. Den senare påpekade för mig att jag i bloggen stavat hans förnamn galet. "Det skall ju inte vara något "h" på slutet", förmanade mig Philip utan h. Jag bad så mycket om ursäkt. Lovade bot och bättring. Löpningen på mattan gick väl sisådär. Det är ganska enformigt att kuta över en timme på löpmatta. Tiden kryper fram. Och kilometervisaren verkar ha gått i baklås. I dag funderade jag faktiskt på att springa en extra kilometer. För att på så vis påbörja "intjänandet" av en löpfri dag. Med nuvarande 12,5 om dagen går utmaningen jämt ut. Det blev ingen extra kilometer i dag. Jag hade fått nog efter min dryga tolva. Töjde lite. Bastade. Satt sen en stund i omklädningsrummet och lät endorfinerna strömma till.
Då jag kom ut noterade jag ett SMS av Henry M, kl halv 8 vi ljuuse? Jag besvarade med ett ok. Sen fortsatte jag till lähikauppan efter na maitoa. Då jag passerat kassan stötte jag på Åsa B, en studiekompis från PF-tiden. Berättade för henne om klassträffen nästa höst. Åsa tackade för infon. Ville att jag skulle skicka en hälsning åt alla gamla klasskompisar på FB. Eftersom hon själv hör till minoriteten (?) som saknar fejankonto. Det lovade jag göra.
Möttes av en mörk lägenhet då jag kom hem. Hittade vaimo tupplurandes i soffan. Ok. Då får väl jag själv fixa käket. Funderade vad jag själv ville ha. Allra mest. Kokade därför havregrynsgröt. Den hulda var måttligt imponerad av havregrynsgröt till fredagsmyset. Påstod att alla andra käkar pizza och dricker rödvin. Påstod dessutom att min gröt inte var särskilt god. Smakade sämre än hennes arbetsgivares. Jag tyckte puuron var skitgod. Och passade utmärkt som fredags-mys-mat. Slevade i mig två tallrikar. Raaap! I kväll står det Idol och VM-kval på min agenda. Den huldas är tyvärr inte identisk. Men jag tror nog hon låter mig se på Kevin och Zlatan ändå!
I morgon bitti blir det aamulenkki med Henry. Vi startar halv åtta från ljuuse.
 
PS
Jag brukar ibland dela min blogg FB via iPaden. De två senaste delningarna har gått till treans FB-sida. Fattar inte hur det blivit så?
 
Saldo: 12,5 km

Totalt: 3 090, 0 km

Mål: - 100,0 km

Kanon: Vaimo har nu lyst upp den mörka lägenheten med hundratals fredags-mys-ljus.

Kalkon: Felstavningen

Inga kommentarer: