söndag 10 november 2013

FARS DAG

Dag 314
Spenderade lördagskvällen framför dumburken. Dåligt utbud. Eller så zappade jag fel. Gick och lade mig tidigt. Sov gott. Och länge.
Söndag. Fars dag. Väcktes av vaimo. Överräckte en farsdagspresent. En bok. "Torka aldrig tårar utan handskar" av Jonas Gardell. Har sett filmatiseringen av boken. Och berördes djupt av den. Tycker att den borde ses av alla. Inte minst av de som uttalar sig i regnbågsfrågor. Steg upp. Kollade klockan. Hade passerat nio. Thanks JB! Kände mig rejält utvilad. Käkade chiagröt. Åt mackor. Drack kaffe och havtornssaft. Kollade om trean kommit hem från bastukvällen. Jo, då. Armékillen sussade sött i högsängen. Vaimo hade tagit fram en jättetårta ur frysen. Som blivit över från treans studenthippo. Jag ringde och grattade farsan. Bjöd honom och morsan på kaffi halv två. Kollade omkring på fejan. Hittade en grupp som hette "Jeppis dialekt ordbok A till Ö". Störde mig lite på särskrivningen. Men hittade flera trevliga inlägg. Såg också att Bettan B skapat en grupp för alla som blev klasslärare för snart trettio år sen, PF Reunion. Jag joinade gruppen förstås. Och lovade samalla att dyka upp på klassträffen nästa höst. Klockan tolv hastade jag iväg till stan för att handla lite. Butikerna stängda. Shitt! Men ABC hade öppet. Fullt med kunder där. Köpte mjölk, kaffe och ett kexpaket. Fortsatte till favoritpizzerian. Stängt! Shitt igen! Försökte med en annan. Öppet. Najs. Beställde en familjepizza. Sen hem.
Käkade pizza med vaimo och trean. Fick ett SMS av ettan. Grattis på födelsedagen farsan! Hoppas ni får stryk ikväll. Ettan syftade på kvällens glödheta PL-matchen, Manchester U-Arsenal. Jag tackade och tillade, "knappast"! På eftermiddagen kom vaimos och mina föräldrar på farsdags-kaffi. Vi överräckte båda varsitt ex av Fredrik Backmans bästsäljare En man som heter Ove. Hoppas gubbarna gillar boken lika mycket som jag. Min pappa har dessutom haft en SAAB. Bjöd på tårta och kaffe. Lyssnade till en massa släktutredningar. Som vanligt. Skjutsade sen trean till Drakabussen. Och tog sen adjö av gambälfolttji.
Efteråt pedade jag iväg till Fitness. Mycket folk där. Alla löpmattorna upptagna. Hamnade att vänta en god stund. Sen sprang jag tretton kilometer på mattan. Började försiktigt. Men skruvade upp tempot. Kilometer för kilometer. Den snabbaste kilometern gick på 4:13. Kändes riktigt bra. Igen. Fattar fortfarande nada! Hur kan det kännas som om jag sprang i tjära ena dan och på moln nästa? Bastade. Smörjde framlåren med magnesiumolja. Jag vet inte om jag inbillar mig. Men det känns som om oljan fyller en funktion. Fräschar upp framlåren. Be mig inte att förklara varför. Det är som sagt bara en känsla jag har.
Skyndade mig hem i novembermörkret. Den glödheta matchen hade redan pågått i tjugo minuter. Och jag kom lagom till Uniteds ledningsmål. Shitt! Shitt! Tyvärr visade det sig att ledningsmålet också blev ett segermål för de röda djävlarna. Dåligt slut på en annars helt okej farsdag. Om än något töögo!
I morgon planerar jag att återuppta en gammal klassiker, morgonlänken. Hoppas därför på plusgrader. Och en god natts sömn.

PS
Mitt förra blogginlägg fick en väldigt najs kommentar på FB.
Stefan W skrev:
"Som tidigare sagt, ge ut Din blogg i bokform. Då får Du pengar över för fortsatt springande. Ansök om stöd från Svenska Kulturfonden etc. Du har berikat så många, inte bara med Ditt springande, däremot framförallt med Ditt lustiga, engagerade, finurliga "mang-språtchis" sätt att beskriva Din Dagliga Vardag från ett Österbottniskt, Svensk-Finländskt perspektiv. Från chia-gröt + ett par mackor till massor av "tokigheter" hela dagen lång. Första signerade boken till din Kära Hulda Fru, därefter ettan, tvåan, trean, andra Nära och Kära. Men sen är det min tur, så sakteligen och småningom (själv bryr jag mig inte om tiden eller placeringen) . Bara Ett signerat Ex. Tack på Förhand!"
Jag svarade:
Tack Stefan! Jag skall allvarligt överväga ditt förslag. Jag tror nog att min blogg (också i bokform) kan roa alla med österbottnisk anknytning. Men. Däremot är jag tveksam till om marknaden är tillräckligt stor. Du vet jag har ju också lite Jante i mig.

Saldo: 13,0 km

Totalt: 3 027,5 km

Mål: - 112,5 km

Kanon: Dagens löppass kändes bra, trots att det var mitt femte på fem dagar.

Kalkon: Förlusten på Old Trafford svider.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller helt med förre talare om boken..
Jante inga problem Nykaabi Arbis har föreläsning på torsdag ;)

Tack trogen läsare.
-G-