söndag 13 oktober 2013

TRE VECKOR KVAR

Dag 286
Lauantai-ilta. Efter vaimos trerätters kollade vi på en svensk långfilm från 2008, "Maria Larssons eviga ögonblick". Handlade om en arbetarkvinna i början av 1900-talet. Gift med diversearbetaren Sigfrid Larsson. En kvinnokarl och periodare. Som inte drog sig för att slå sin fru. Maria stannade ändå kvar i äktenskapet. Tog emot smällarna och sju barn. Och. Med hjälp av en kamera lärde hon sig att se världen med nya ögon. Tröstades av de vackra ögonblick hon fångade. Gillade rullen. Som vid Guldbaggegalan 2009 fick fem baggar. Marias öde var fängslande. Och jag lyckades hålla mig vaken ända till the end, kvart över tolv. Nästan i alla fall.
Sunnuntai-aamu. Vaknade. Checkade min vartalo. Utvilad? Jepp. Sov bra och länge i natt. Tack JB. Benen? Det har gått två veckor sedan jag sprang i Berlin. Men de arma benen är fortfarande inte återställda. Extremt irriterande. Och. Till råga på allt. Om bara tre veckor skall jag springa i NY. Hur i helskotta ska det gå? Jag kan ju inte bara ligga på soffan. Och dra på mig en massa kilon. Suck! Bestämde mig i alla fall för att inte springa idag. Men. Inte bara ligga på soffan. Försöka vara aktiv. Käkade chiagröt, kaffe och mackor till aamupala. Lyssnade på en blueslåt jag hittat på American Idol. "It hurt so bad" med Kree Harrison. Diggade skarpt mellan grötskedarna. Sen var det dags för min aktiva dag. Började i autotalli. Fullproppat med tavara. Röjde där en god stund. Hämtade min peräkärry från RMG. Fyllde den med bråte. För det till Ekorosk i morgon, tänkte jag. Fortsatte med ettans vita, inte så rostiga. Bytte till vinterringar. Som vanligt var jag livrädd för att domkraften skulle ge vika. Och att bilen skulle ramla ner på mina extremiteter. Däcksbytet gick bra. Pust! Biltvätt next. Vita bilen inte längre vit. Snarare askgrå. Köpte avfettningsmedel från gröna kauppan. Som jag sprutade på de värsta partierna. Fortsatte till en automatisk biltvätt. Valde kevyt harjapesu. Kostade skjortan. Körde in den askgråa. Tadamm, tadamm. Körde ut..... en lika askgrå. WTF! Miten on mahdollista? Jag har betalat en förmögenhet för att få bilen ren. Ändå ser den fotfarande ut som stryk! Körde hem. Arg som ett bi. Tog två hinkar med varmt vatten. Blandade i lite Fairy. Gned bort skiten. Fick bilen någorlunda ren. Vaimo kom ut. Fick syn på peräkärryn med Eko-rosk-tavarat. Vad har du tänkt göra med det lasset? Hmm. Det har jag tänkt slänga. Anade oråd. Annars får du ju inte in din bil i vinter, försökte jag. Trots att jag visste att slaget var förlorat. Nope, sa vaimo. De där grejorna skall ju trean ha då han börjar studera nästa höst. Suck och stön! Ja, ja.
Avslutade därmed min aktiva dag. Satte mig i soffan. Songpopade i stället. Tävlade mot vaimos brorsdotter. Jag valde låtar från femtiotalet. Ägde spelet. Ända till telefonen ringde. Kenneth M på tråden. Har du glömt bort vårt styrelsemöte i kväll? Shitt Pommfritt. Var det i kväll? Jag trodde vi flyttat det till i morgon, försökte jag. Nope, laga de hiid! Tog röda, rostiga. Hastade iväg till mötet.
Efter mötet skyndade jag mig hem. Möttes av en stressad etta. Var har du varit? På styrelsemöte. Jo, men du har ju tagit med dig nyckeln till vita bilen och jag skall till Vasa i kväll. Åhå, sori! Hittade bilnyckeln i fickan. Ähumm, varför ringde du inte, försökte jag. Det gjorde jag, men du hade ju glömt telefonen hemma, ditt päron! Suck och stön. Borde jag trots allt kontakta den där minnestränaren jag snackade om i går?

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 873,4 km

Mål: + 13,4 km

Kanon: Att jag fick gjort en hel del idag.

Kalkon: Kevyt harjapesu.

Inga kommentarer: