onsdag 23 oktober 2013

THE HUG

Dag 296
I går kväll. Satt på ett jättelångt styrelsemöte i Jarokansliet. Kände mig ändå ganska pigg då jag kom hem. MSM? Packade min träningsväska inför resan till Ahvenanmaa. Funderade om jag skulle ta med träningskläderna. Velade hit och dit. Till slut beslöt jag mig för att ta med dem ändå. Vet ännu inte om jag skall springa där. Men. Bäst att vara förberedd på det scenariot också. Resten av kvällen kollade jag på Champions League, Milan mot Barca. Och följde med Arsenal-Borussia Dortmund på pekplattan. Kanonjärerna föll med uddamålet. Shitt! I säng vid midnatt.
I morse. Steg upp kvart före fem. Hann läsa ÖT och dricka moris-kaffi innan vaimo joinade mig vid köksbordet "i hälsokostbutiken". Den hulda tycker att jag överdriver piller-trillandet. Hon har förmodligen rätt. Men. Jag tror inte att vitaminpillren är så farliga. Och. Jag MÅSTE ju vara i skick om tio dar! Såheså.
Den hulda och svärmor skulle sen iväg till Kamprads kauppa i Haparanda. Vaimo på jakt efter en ny kökslampa. Gav henne min välsignelse. Trots att jag inte kan se något större fel på vår gamla.  Skjutsade henne till busstation i röda, rostiga. Slaskföre i kubik. Träffade Markus W och Tore L där. Snackade lite med dem. Önskade Markus lycka till med nya jobbet. Fortsatte sen med rostbilen till jobbet. Började dagen med att torka mina syltvåta strumpor och att tvätta farmarna. Förberedde dagens lektioner, kanslijobbade och svarade på en enkätundersökning. Höll dagens första lektion. Matematik i fyran. Provgenomgång. Eleverna drog benen efter sig då det blev dags för rast. Ville inte ut i snöslasket. Jag förstod dem. Men. Ei auta. I Bosund skola är eleverna alltid ute på rasterna. För att få ut eleverna tog jag därför till ett patenterat knep. Ett som alltid funkar. Alltid! "Den som är sist ut på skolgården får en kram av skolans rektor." Eleverna är livrädda för mina kramar. Brukar kuta som skållade råttor ut ur klassen. Så även idag. På ett par sekunder var klassrummet tömt......så när som på en liten flicka. Som inte rörde en min. Trots att jag måttade en bamsekram. WTF! Har hon hört fel? Eller inte alls uppfattat mitt hot / löfte? Men hon måste ju ha uppfattat att alla andra eleverna försvann! Tydligen inte? I stället kom hon lugnt gående. Rakt mot mig. Gav mig en rejäl omfamning. Log med hela ansiktet. "Va sko e-tee vaa!" Ett par andra elever hade upptäckt det oerhörda. Trodde nog inte sina ögon. En elev som kramar sin lärare! Är det möjligt? Jo, då. Mitt allra bästa trumfkort var utspelat. Och. Nu var isen definitivt bruten. En till  liten tjej kom fram. Och gav mig en till bamsekram. Göta Petter! Vad händer? Har på känn att jag kunde ha fått fler kramar. Men. Det fick räcka så. Skyndade mig ner till rektorsexpeditionen. Riktigt glad i hågen. Vilken grej!
Avslutade skoldagen med en musiklektion. Fortsatte sen i ilfart till Jeppis. Lämnade in en ansökan om föreningsbidrag till idrottsnämnden. Parkerade rostbilen på Marstranden. Rusade in i lägenheten. Slog en pika-drill. Bredde ett par chiamackor. Slängde en kortpacka och reflexvästen i träningsväskan. Halvsprang i regnet till påstigningsplatsen vid Oxhamns skola. Hade flax. Mötte rektorsbussen vid gamla Neste, Södra tullen. Hivade upp peukalon. Och fick kliva på redan där. Najs! Sökte mig bak i bussen. Till pidrobordet. Förstås. Rev fram min kortlek. Och. Letade efter tre pålitliga medspelare. Valet föll på kusinerna Hjulfors och Glenn S. Andreas H och jag bildade par. Vi sopade banan med motståndarna, 3-0 till larsmorektorerna. Kaffepaus i Lappfjärd. Satsade på en kierrepulla till kaffet. Nami! 
Senare i kväll åker vi med Viking Grejs till Ahvenanmaa. Båten anländer till Långnäs strax efter klockan ett. Därifrån jatkar vi till hotell Arkipelag. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall springa något i den åländska arkipelagen. Men. Det lutar nog åt att jag endera dagen drar på mig Kinvarorna. Och drar med mig Niklas N och Andreas H på en piku-liten springtur. Bara för att testa framlåren. Längtar så vansinnigt mycket efter att få kuta.
  
Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 897,1 km

Mål: - 62,9 km

Kanon: Kramen.

Kalkon: Jag börjar ligga rejält back i min utmaning.

Inga kommentarer: