lördag 5 oktober 2013

SLAVADE

Dag 278
I går kväll. Kollade på Idol. Hämtade trean från busstationen. Armékillen haltade lätt. Sviter efter många och långa marscher. Tyckte lite synd om honom. Masserade hans axlar. Alla kröp i säng vid tolvsnåret.
Vaknade rekordsent i morse. Köksklockan visade halv tio då jag äntligen klev upp. Så länge har jag inte sovit sedan tonåren! Nu kände jag mig väldigt utvilad. Och. Redo för dagens utmaning, storstädning av lägenheten. Men först ett rejält morgonmål. Fil, ägg, bacon, mackor, havtornssaft, magnesium och kaffe. En rejäl prilla som krona på verket.
Vaimo utsåg sig själv till städledare. Krävde absolut lydnad av moi. Du gör precis som jag säger, varken mer eller mindre. Budskapet var glasklart. Dammade mattor, sopade, dök i toalettstolar och skurade lägenheten. Från golv till tak. Precis som utlovat. I fyra timmar! Däremellan beordrade städledaren fram käk. Nötkött med ris från Vietnamgrillen. Ska bli chefen!
Klockan tre slängde jag skurtrasan. Checkade ut från arbetslägret. Och. Pedade iväg till Västra Plan. IFK Jakobstad mot Kiisto. Skitviktig match för hemmalaget. En seger krävdes för att säkra division tre-platsen. Trean på bänken. Matchen började illa. Kiisto tog ledningen. IFK kvitterade på straff. Men bortalaget tog på nytt kommandot. Ställningen i halvtid, 1-2. Hemmalaget kom ikapp i början andra halvlek, 2-2. Jagade ett segermål. Hade en boll i stolpen. Två minuter kvar. Bortalaget kontrade. IFK:s målvakt hamnade att ta bollen med händerna utanför straffområdet. Rött kort och frispark åt Kiisto. Trean kastades i mål. Hade ingen chans på frisparken, 2-3. En sista kraftansträngning av hemmalaget gav 3-3. Men närmare än så kom man inte. Det oavgjorda resultatet innebar att IFK Jakobstad nästa år återfinns i division fyra. Tyckte synd om grabbarna som verkligen gav allt idag. Pedade hem tillsammans med svärfar.
Genast jag kom hem ringde trean. Han hade tappat bort nyckeln till röda, rostiga. Reservnyckeln i Vasa hos ettan. Jag lånade vaimos svarta. Åkte tillbaks för att hjälpa honom att leta. Men. Nyckeln var som uppslukad av jorden. Skjutsade hem nyckeltapparen. Tröstade honom, vaimo och mig själv med hot-dogs.
I morgon bitti skall jag med Henry M på morgonlänk. Avfärd klockan halv åtta från trafikljusen vid Kristallen. Det ser jag fram emot. Sen på eftermiddagen, tar Jaro emot TPS på Centralplanen. Måtte det äntligen bli hemmaseger då!

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 823,4 km

Mål: + 43,4 km

Kanon: Den långa nattsömnen.

Kalkon: IFK:s degradering.

Inga kommentarer: