fredag 25 oktober 2013

KUNGAR I BAREN

Dag 298
I går kväll. Finlands Kommunförbund bjöd på en tre-rätters. Najs! Efter att rektorerna slickat tallrikarna fortsatte kvällen. Prat och skratt, sång och dans. "Kung, kung, kung, i baren". Rektorerna skakade rumpa. Ja kunnolla! Jag träffade flera klasskompisar från Peffantiden. "Tänk att så många av oss i dag jobbar som rektorer!" "Tänk att det nästa höst är trettio år sedan vi fick ut våra papper!" Testade Stallhagen. Najs! Kvällen flög fram. Men. Men. Men. Min lycka var inte fullständig. En grej irriterade. Jättemycket. Störde feststämningen. En liten, liten sträckning i vänstra skinkan. Hur tusan fick jag den? Frågade råd av Henry K från Nykaabi. "Tja, jag föreslår att du kyler ner skadan. Och sen kan du försöka massera bort det onda." Uppfattat. Tack! Sörplade i mig sista Stallhagen-droppen. Lämnade rumpskakarna. Go natt folks! Tassade in i rum 415. Min rumskompis Kari R sov redan. Aktade mig för att väcka honom. Ställde Nokian på sju. Drog upp täcket. Somnade tvärt.
I morse. Vaknade strax före sju. Stängde av Nokian. Checkade den vänstra avloppshalvan. Shitt! Det onda fanns kvar. Ingen morgonlänk. Ingen aamusauna. Bara hotellfrukost. Efter det fortsatte dagen med studiebesök. Tre bussar väntade utanför hotellet. Jag klev in i den som skyltade för Ytternäs skola, en lågstadieskola som satsat stenhårt på lästräning. Rektorn Anders E, före detta ligaspelare i Jaro, hälsade välkommen. Berättade att Diego Forlan (fotbollsstjärna) besökt skolan. Och. En väldigt engagerad bibliotekarie berättade hur man jobbar för att stimulera barnens läslusta. Åhörarna gillade skarpt. Och skolans mysiga bibliotek imponerade på oss alla.
Efter studiebesöket skyndade jag mig till stan. För att leta efter Burana och något kallt åt skinkan. Fick ögonen på en terveyskauppa. Dök in där. Impulsköpte en påse chiafrön. Och frågade vägen till  drugstore. Fick en enkel vägbeskrivning. Hittade. Jess! Slängde in två buranor redan i kauppan. Köpte också en flaska kylgél. Dagen fortsatte med ännu ett par föreläsningar. Tror att de handlade om läroplansarbete och om den fria bildningen.
Tog adjö av Ahvenanmaa på eftermiddagen. Klev ombord på Grejsen kvart över två. Direkt till restaurangen på däck tio. Käkade lammfiléer i konjakssås. Och vaniljglass i en kola/chokladsörja. Vansinnigt gott! Men gissar att tisdagsinvägningen blir en smärre chock. Förutsatt att jag inte gör något radikalt under veckoslutet. Efter käket fortsatte jag till båtens skattefria kauppa. Satsade på en mega-panterpåse åt vaimo och chokladpraliner till lärarrumsbordet. Sen uppsökte jag en kara-toalett. Drog ner pantsen. Bredde en rejäl klick kylgél på handen. Letade efter det onda. Klämde och tryckte på avloppshalvan. Men kunde inte hitta det onda. Vilket kanske var bra. Gned därför in kylgélen på hela vänsterskinkan. Sen letade jag efter någonstans att ta en liten tupplur. Hittade en bekväm stol strax utanför kongress-centret på däck nio. Drog av mig dojorna. Slängde upp apostlahästarna på ett närstående bord. Slöt ögonen. Somnade. Förstås. Vaknade. Shitt! Rektorsdagarnas sista pass hade redan börjat i kongress-centret. Och jag hade försovit mig. Voi raatis! Ålade mig in i rummet. Tyst och försiktigt. Möttes av en massa flinande blickar. Antagligen hade nog alla i församlingen noterat att Bosundrektorn slocknat. Alla platser var redan upptagna. Satte mig därför längst bak i salen. Hamnade bakom en massa rektorsrockar. Hörde föreläsarna. Men såg nada. Vilket inte störde mig ett dugg. I stället kunde jag ju passa på och töja ut framlåren. Lite senare fick jag sällskap. Mika J från Edsevön koulu var också myöhässä. Jättetrevlig typ. Visade honom min blogg. Tror att han gillade den. Klockan åtta på kvällen beräknas Grejsen anlända till Åbo hamn. För de österbottniska rektorerna väntar en lång resa hem.
I morgon spelar Jaro sin sista match i årets fotbollsliga. Klockan nio är det samling vid Västra Plan. Hur tusan skall jag orka stiga upp då?

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 905,2 km

Mål: - 74,8 km

Kanon: Föreläsningen i Ytternäs.

Kalkon: Har garanterat dragit på mig ett par extra kilon under resan.

2 kommentarer:

MJ sa...

Tack Ingo för ditt energiskt sällskap och dina ord, specielt den att nu alla vet att jag var sent! ;-)

-Mika

INGO sa...

Tack själv Mika. Toivotaan että Rolf S ei lue blogiani. :-)