måndag 14 oktober 2013

HOTET

Dag 287
I går. Trean tog VR till Dragsvik. Jag skjutsade honom och hans lumpar-polare Alex H till Pännäinen. Senare på kvällen bilade ykkönen till Vasa. Jag var glad över att jag hunnit få vinterdäck under vita, inte så rostiga. Tystnaden lade sig över Marstranden. En tystnad jag är rätt bekväm i. Men inte vaimo. "Sej naa", kommer som ett brev på posten! Okej, men va-tå? Tja, va-som-helst, insisterar min hulda. Då brukar jag be henne komma ihåg vilket råd vår vigselpräst gav oss framme vid altaret, anno nitton-hundra-åttio-sju. Den 17 januari, eller var det februari? Hur-som-haver. Svinkallt var det i alla fall. Kyrkoherden läste högt ur den heliga skrift. Har för mig att det var aposteln Paulus ord. Ville att min blivande vaimo och jag skulle dela på allt i vårt gemensamma elämä. Räknade upp en massa saker som vi skulle dela på. Och. Till slut....med en liten konstpaus.....bad kyrkoherden oss också att dela på tystnaden. Ejmenn!
Jepp. Tystnaden, vaimo! Kom ihåg vad prästen sade. Vi måste dela på tystnaden. Vaimo suckade. Den påminnelsen är hon alltför bekant med. Nästa gång jag träffar vår vigselförrättare skall jag minsann dra honom i örat. Hårt, dessutom! Vi fortsatte i alla fall kvällen i apostelns fotspår. Jag kollade på en svensk-dansk serie, Bron. Medan vaimo studerade en Kamprad-katalog.
I morse. Sovmorgon. Gillar ju egentligen inte höstlovet. Men en sovmorgon är alltid välkommen. Käkade chiagröt, drack kaffe, läste ÖT, songpopade lite. Sen packade jag träningsväskan. Slängde i mina sjuttiotals simppare åxå. Jobbade en timme med magfläsket. Stenhårt. Tänkte att. Fortsätter min träning så här så har jag snart en Paulo-Roberto-mage! Töjde lite efteråt. Pedade sen från Fitness direkt till Uimahalli. Då jag fyllde femti fick jag av Tove J ett kort som innehöll tio simturer. Thanks Tove! Hoppades att kortet gick att nyttja ännu, fyra år senare. Det gick alldeles utmärkt. Jag ser att du inte simmat så flitigt de senaste åren, sa killen i simhallskassan. Bara en gång på fyra år! Tja, simning är nog inte riktigt min grej. Nott-maj-kapp-åff-tii! Hur-som-haver. Jag bastade och simmade som en galning. Det senare var skitjobbigt. Räknade att jag behövde trettio simtag för att ta mig från kakel till kakel, 25 meter. Vilade efter varje tjugofemma. Fick ihop 600 meter. Vilket jag var rätt så proud över.
Efter simhallsbesöket gjorde jag en mini-shoppingrunda. Började vid favoritkauppan, Sportia Mattsson. Snackade lite med Stefan B. Testade ett par dojor, Adidas Boston. Skitsköna. Och ett par New Balance. Också väldigt bekväma. Fortsatte till en hälsokostaffär. Köpte en pytteliten påse chiafrön. Kostade skjortan. Avslutade shoppingrundan vid Jakobstads Bokhandel. Hittade en bok jag var nyfiken på, "En man som heter Ove" av Fredrik Backman. Sen pedade jag hem igen. Käkade lite rester till lunch.
Efter rest-lunchen. Off till gröna butiken med vaimo i hennes inte alls rostiga, svarta. Handlade ingredienser till ett chiabrödsbak. Och rödbetor! Vaimo hade läst någonstans att rödbetor var bra för återhämtningen. Tja. Why not! För mig gäller det ju att vända på alla stenar.
Hemma igen. Henry M ringde. Ville ha mig ut på länk i morgon kväll. Tja. jag kan ju testa lite hur det känns. Sen bakade jag och vaimo chiabröd, together. Funkade jättebra. Nästan bättre än då vi delade tystnaden i går kväll! Såheså.

PS
Tror inte att vaimo gör allvar av sitt uttalade hot om präst-ör-dragning. Hon är rätt huld, min vaimo.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 873,4 km

Mål: + 3,4 km

Kanon: Ingos chiabröd.

Kalkon: Mina pluskilometerar håller på att ta slut!

Inga kommentarer: