fredag 11 oktober 2013

GULP!

Dag 284
I går kväll. Föräldragruppens höstmöte gick bra. Livliga diskussioner. Engagerade föräldrarepresentanter. Efteråt städade jag undan i möteslokalen. Tog röda, rostiga hem. Lagom till veckans sista avsnitt av Halv-åttahos-mej.  Avslutade kvällen med ännu ett matprogram, Mästerkockarnas kamp. Jämnt och spännande värre. Nästa gång blir det final. Direkt i säng sen, klockan tio. Måste ju vila.
I morse. Upp ur sänghalmen klockan fem. Trött. Trots att jag sovit nästan sju timmar. Sparade frukosten till jobbet. Där jag sen käkade gröt. Fredagsfeeling på jobbet. Nästa vecka har vi dessutom höstlov. Visserligen bara två dagar. Men ändå. Fattar inte pointen med lovet. Och. Jag gillar definitivt inte att man i skolvärlden bryter rutiner i tid och otid. Det har jag klart deklarerat, både till höger och vänster. Men. Det är svårt att ta bort något man en gång infört, typ höstlov. Så därför har jag, mer eller mindre, gett upp min kamp för höstlovet utrotande. Men ett galet påfund är det. Såheså! 
Efter gröttallriken fortsatte fredagen med lektionsförberedelser, lite detektivarbete och några undervisningstimmar. Tog tvåans buss hem. Somnande genast. (GP* vad jag sover mycket!). Vaknade. Panik. Rusade upp ur buss-sätet. Hjärtat i halsgropen. Har jag försovit mig? Och missat att kliva av vid busstationen i Jeppis. Och att jag nu var på väg till Vasa! Pustade ut. Då jag märkte att bussen bara stannat vid gamla stadsbastun. Ett par hundra meter kvar alltså.
Direkt hem till Marstranden. Klev in i lägenheten. Inget "Tjeenare mannen" i dag. Vaimo i jobb. Ettan hemma. Men. Han låg och sov. hade jobbat två arbetsskift på raken. Hörde ett brummande från badrummet. WTF! Tvättar ettan kläder? Tja, eller så har vaimo glömt att stänga av maskinen då hon gick till jobbet. satte mig vid köksbordet. Käkade havreflakes. En rejäl annos. Och en till. Förbajskat gott! Slurp, slurp. Smack, smack. Plötsligt dyker vaimo upp. Från nou-veer. Den havreflakes-ätande femtiofyraåringen, som inte gillar höstlov, fick hjärtat i halsgropen. Igen. Va tusan! Är du hemma? Jepp, det ser du väl, kontrade, den något yngre, hulda makan. Tvättmaskinsmysteriet löstes i alla fall.
Efter de två hjärtförflyttningarna fortsatte jag till Fitness. Trampandes dit ringde jag Henry M. För att berätta att jag skippar den gemensamma länken i morgon bitti. Ei onnistu, svarade Henry. Jag skickar ett SMS och meddelar vilken tid vi startar. Okej tå. Men då springer vi otroligt långsamt. Kyllä, hej tå. Henry avslutade samtalet. Medan jag fortsatte färden  med ett fånigt leende på läpparna. Jag är nog världens mest lätt övertalade femtiofyraåriga rektor.
Träffade Philip M i Fitness. Berättade om Berlin. Och om mina återhämtningsproblem. Phille och hans springaskaveri Jonas H har anmält sig till Stockholm nästa år. Gissar att de kommer att springa skitbra där. Mitt styrketräningspass gick riktigt bra. Jobbade mest med mag- och sidfläsket. På väg ut stötte jag ännu på min kollega Charlotte R och Juuso A. Den senare hade sprungit Lidingöloppet. Just före loppet hade han sträckt sin rygg. Men fullföljt ändå. Starkt! avslutade mitt styrketräningspass i Fitnessbastun. Aaaagh!
Sen pedade jag hem via Lähikauppan. Havreflakes, bacon. Och. Eftersom ettan var hemma. En massa kulutusmaitoa. Hemma på gården. Träffade mina grannar, Jan och Monica. Samt. Jans son Zacharias Och. Monicas etta Jens med fru Ellinor och deras lill-tjej Adela. Ellinor berättade att hon läst min blogg. Och att hon lekt med tanken att springa i NY. Typ, om tolv år då hon fyller fyrtio. Dags för dagens kalkon. Ta-da-damm! Min kommentar till Ellinor. "Oj, är du så ung!" Gulp! Det menade jag ju verkligen inte säga. Shitt pommfritt! Jag borde ju ha sagt. "Oj, är du så gammal!" Voi skåånis. Mitt arma päron! Måste lära mig att tänka efter före. Före jag öppnar truten. Och. Alldeles extra mycket före-tänk.  Då jag uttalar mig om brudars åldrar. Men, men. Nu blev det som det blev. Sori Ellinor! Sori folks!
I kväll kommer trean hem. Tror jag. Och i morgon bitti skall jag nöta asfalt med min (självutnämnde) träningschef. Som just nu meddelade att vi startar prick-halv-åtta-hos-mej. Sen skall jag på kalas. Till världens bästa pappa. Som fyller 79 bast imorgon. Varken mer eller mindre.

* GP = Göta Petter eller Göteborgs Posten eller Grand Prix........

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 863,8 km

Mål: + 23,8 km

Kanon: Styrketräningspasset.

Kalkon: Kommentaren på gården.
 

Inga kommentarer: