torsdag 12 september 2013

VID MARSKENS BORD

Dag 255
I går kväll. Köpte en tub Aloe Vera från Sokos. Smetade geggamojan på mina kliande ben. Kändes genast lite bättre. Resten av kvällen i en italiensk restaurang, Gastone. Tillsammans med ett gäng förmän från Larsmo. En superb tre-rätters middag stillade min varghunger. Gillade efterrätten bäst, lingon-pannacotta. Juttade mest med Andreas H, Rasmus T, Carola L och Gun K. Jättetrevligt! Bröt upp halv elva. Släckte nattlampan vid midnatt. Men före det. Ställde min Nokia på herätys. Kvart före sex blir perfekt! Kröp upp i JB:s trygga famn. Trött, mätt och belåten. Zzzzzzzz.
Väcktes av Nokian. Helt borta. Var är jag? Var är vaimo? Men fann mig rätt snabbt. Jag är ju på Kommunmarknad i Hesa. Och det är Andreas som ligger vid min sida. Men. Varför är jag så fruktansvärt trött? Låg och funderade en stund. Latmasken i mig passade på. Talade till mig. Skall du verkligen stiga upp redan? Skulle det inte vara bättre för dig att sova i stället? Du kan ju för böveln springa i morgon i stället! 
Till sist hade jag bestämt mig. Svingade mig resolut ur den sköna sängen. Famlade en stund i mörkret. Hittade till slut alla träningspaltorna. Kastade en blick på TV-apparatens klocka. WTF! De gröna siffrorna lyste i mörkret. Fyra-fyrtioett! Va tusan? Kollade min Garmin. Fyra-fyrtiotvå! Voi raatis, raati. Jag har ju stigit upp över en timme för tidigt! Inte så konstigt att det var så mörkt. Och att natten varit så raatis kort. Nåja. Oma vika. För att inte väcka Andreas, tassade jag ut ur rummet. Tyst och försiktigt. Varpailla. KA-BOOOM! Hotellrumsdörren slog igen bakom mig. Hördes varmasti till Tjiina!
Varmt och skönt morgonväder. Nästan nada folk ute. Kutade samma runda som igår. Fyra varv runt Tölöviken. Inte trångt ätt ååll. Räknade till två brudar och en femtiofyraåring. Återvände sen till hotellrummet. Andreas sov fortfarande. Smög iväg med en handduk kring halsen. Stängde dörren. Oändligt tyst och försiktigt! Ner till gymmet. Fortsatte med sidfläskjobbet. Sen till saunan. Ingen tysk i sikte. Ingen annan nationalitet heller. Najs. Klev in i värmen. Tja. Värme och värme. Knappt trettio grader på översta våningen. Shitt! Okej. Jag sitter väl och töjer en stund i alla fall. I det samma öppnades en stor lucka på bastu-ugnen. Varm luft vällde ut. Rakt i nama på mig. Jätteskönt! Temperaturen steg snabbt. Med fyrtio grader på tio minuter! Otroligt najs! Fortsatte morgonbestyren med en rejäl hotellfrukost. Gillade de amerikanska pännkejksen bäst. Efter frukosten slängde jag mina persedlar i Asicsväskan. Checkade ut. Och traskade på nytt iväg till Kommunernas Hus. Ny föreläsning. Om kreativa lärmiljöer. Tror jag. Efteråt hämtade jag ännu en flaska Tehojuoma. Och käkade en rökt laxstjärt. Sjuttons torr. Nästa anhalt var ett besök på Försvarsministeriet. Gun K tog emot Larsmodelegationen. Som bänkade sig runt marskens bord. Alltså samma bord som General C.G. Mannerheim använde att veckla ut sina strategiska stridskartor på. I päämajan. Under jatkosotan. Gun berättade om sitt arbete. Och. Bäst av allt. Överräckte en stilig slips åt alla med snopp. Brudarna fick scarfar. Applåder. Efter ministeriebesöket hann Andreas och jag ännu kolla in utbudet på Intersport och Stadium. Halv fyra tuffade Pendolino iväg mot Pännäinen. Fällde ner ryggstödet. JB, here I come! 

Saldo: 10,6 km

Totalt: 2 647,7 km

Mål: + 97,7 km

Kanon: Slipsen från försvarsministeriet. Tack Gun!

Kalkon: Väckningen.
 

Inga kommentarer: