söndag 22 september 2013

STUDIERTE DEUTSCH

Dag 265
Sju dagar till Berlin. Kollade en svensk film igår. "Hur många lingon finns det i världen?" Jättefin. Och berörande. Hittade en ny pärla i den svenska musikskatten. "Du är allt" med text och musik av Sonja Aldén. I filmen sjöngs låten av Glada Hudik-teaterns två sångfåglar. Kanonvackert! Stöp i säng direkt efter filmen.
I morse. Höstdagjämning. Vaknade åtta. Benen kändes som potatismos. Blev lite bekymrad. Bara jag inte tog i FÖR hårt i går! Lugnade ner mig. Det är ju ändå en hel vecka kvar till starten. Drillade. Och. Helt enligt vaimos post-it-lapp, spolade. Kollade matchvikten. Sjuttio-komma-fyra. Men. Jag var fruktansvärt hungrig. I går hade jag utöver morgonmålet bara käkat en tacorulle, en grillkorv och två knäckebrödsmackor. Lassade upp en mega-aamupala. Gröt med äppelmos och chia, havtornssaft med två brustabletter (magnesium och multivitaminer), två stekta ägg, ett paket bacon, en filkopp med blåbär och två muggar kaffe. Avrundade skrovmålet med en Mariannekaramell och en bamsing under överläppen. Sen gick jag ner i källaren. Kollade SMHI:s långtidsprognos för söndagen den 29:de. Aj, aj, aj! Regnigt och blåsigt väder utlovades för den tyska huvudstaden. Shitt! Hoppas utsikterna ändras till det bättre under den kommande veckan! Trappade ner till källaren. För att leta efter tvåans Ixus. Hittade den inte, förstås! Men ett tyskt-svenskt lexikon. Kollade lite in das Buch. "Vo ist der Startplatz von dem Berliner Marathon?" Heter det så? Njae, knappast. Min tyska har legat 35 jahren im das träda. Bäst att ta med das Buch till Deutschland.
Der Dreite hade vaknat då jag kom upp från der Keller. Er möchte Pizza. Opera Speziale von Elif nahe Wurst-Gœrans. Jag tog das rostiges, rotes Auton zu dem Elifpizzerian. Själv nöjde jag mig med dagens andra filkopp till lunch. Och kanterna av treans pizza.
Sen blev det fotboll för hela slanten. Först ut. Arsenal-Stoke. Skulle Arsene Vengers mannar kliva upp i förarsätet av Premier League? Bra start på matchen. Hemmalaget tog ledningen efter bara fem minuter. Stoke kvitterade. Men Arsenal återtog kommandot och vann matchen. Jess. Upp i topp efter fem omgångar. Sen startade The Battle of Manchester på Eithad Stadium. Pågår som bäst. Blå laget leder. Men. Hoppas det blir kryss.
I dag är det också prick hundra dagar kvar av min utmaning. Jag har fått många frågor om nya mål. Men jag vet faktiskt inte. Just nu är jag så fruktansvärt fokuserad på mina lopp. Tror jag skall plugga lite mer tyska i halvtid. Auf wiedersehn!

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 724,2 km

Mål: + 74,2 km

Kanon: Kanonjärerna i serieledning.

Kalkon: Meine rostiges Deutsch.

Inga kommentarer: