onsdag 4 september 2013

KEENIA-BEINE

Dag 248
I går kväll. Kollade in tvåans nya lägenhet på Google Earth. Kollade Idol och Maria Wern på dumburken. I säng vid elvasnåret. Somnade bums.
Steg upp halv fem. Käkade och tog vita, inte alltför rostiga, till jobbet. Kände mig oerhört springsugen. Drog på mig de nya kompressionsbyxorna, mössa och jacka. Startade förhållandevist snabbt. Första kilometern på 5:07. Speedade upp farten kilometer för kilometer. Den snabbaste gick på 4:10. Började siktade in mig på att springa min bästa tid någonsin på den 8,2 km långa rundan. I november förra året sprang jag på 37:19. Rusade som en galning på slutet. Kom i mål på 37:32. Shitt! Bara 13 sekunder över personbästat. Pulsen på 173. Det är bautahögt för mig! Joggade ned drygt två kilometer längs skolans skidspår. Kände mig rätt nöjd ändå. Trots att jag inte persat.
Slängde träningskläderna i skolans tvättmaskin. Unnade mig en kaffemugg och tre knäckebrödsmackor. Förberedde dagens förstalektionspass. Matematik i ettan. Siffran två. Numera utan ögla där nere, påpekade kollegan Monica L-L. Höll ytterligare ett par lektioner. Skyndade mig sedan till Sune E, min hovmassör. Sune moittade på mina ben. Påstod att mina framlår påminde om en sjuttioplussares. Dessutom hade jag för grova vader. Eller som Sune uttryckte det. Du har inga "Keenia-bein". Tröstade mig sen med ett "men he gaar nou ti spring ennttå". 
Fortsatte till Centralplan för dagens andra pass, 2x5x400 meter. Värmde upp med två lätta kilometrar. Varje fyrahundring borde gå på nittio sekunder. Med fyrtiofem sekunders vila mellan intervallerna. Nittio sekunder efter femman. Var lite orolig att jag inte skulle fixa uppgiften. Hade ju trots allt kutat fort i morse. Och dessutom just klivit ner från massagebänken. Men. Jag hade inte behövt oroa mig. Klarade  alla  fyrahundringar under en-och-en-halv-minut. Jess! Joggade ned ett par kilometer. Töjde sjuttio-plussar-framlåren. Precis som Sune tipsat mig. Käkade banan. Syndade med en Red Bull.
Dagen fortsatte med ett fackligt informationsmöte åt nejdens skolombud. Ett uppdrag jag lagt beslag på. Även om jag inte är speciellt fackligt engagerad. Mötet skulle hållas i Campus Allegro. Jag gick fel. Förstås. Såg en massa unga lärare genom ett stort fönster. Men ingen dörr! Träffade en ung kille. Frågade honom hur jag skulle ta mig in. Fick hjälp. Thanx! Ralph R hälsade oss välkomna. Och. Bjöd sällskapet på en trerätters! WTF! Dagens surprice! Jag hade förväntat mig en kopp kaffe och en macka. Korkeintaan. Borde kanske börja engagera mig lite mer faclkligt framöver. Men nu skall jag hugga in i den baconinlindade broilerfilén. Jami!

Saldo: 18,5 km

Totalt: 2 572,0 km

Mål: + 92,0 km

Kanon: Tre-rätters surpricen.

Kalkon: Att mina framlår påminner om en sjuttio-plussares.

Inga kommentarer: