fredag 13 september 2013

BARA HUNDRA MIL KVAR

Dag 256
I går. Tågresan hem från pääkaupunki gick bra. Jag satt tillsammans med Andreas och två ynglingar från Tekniska avdelningen. Följde på Livescore med första halvleken av Jaros bortamatch mot MyPa. Ett-noll till hemmalaget redan efter fem minuter. Killarna från Tekniska och jag suckade. Liftade hem från Pännäinen med paret Jalle och Gerd R. Den senare lärde sig på tåget att min hemmagjorda förkortning JB står för John Blund. När jag kom hem kastade sig vaimo om halsen på mig. Nå-nee. Men hon frågade om jag hade några tuliaisia med mig. Det hade jag förstås. Två produkter jag nappat åt mig från utställningsmontrarna. En tub "Shower Gel With Pomegranate" och en trasa som man kan putsa glasögonen, eller någonting annat skåånot, med. Vaimo blev måttligt förtjust. Drack i alla fall kvällskaffe med mig innan hon skulle på nattskift. Jag kollade lite på TV innan jag störtdök ner i dubbelsängen. Tållade in vartalon bland lakanen. Aaaaaaghhh! 
Fredagen den trettonde. Vaknade vid femsnåret. Off till jobbet med Haldins. Eriksson vid ratten. Snackade som vanligt om allt mellan himmel och jord. På vägen upp till skolan tömde jag den överfulla postlådan. Mest reklam. Städade skrivbordet. Jobbade med budgeten. Förberedde dagens lektionspass. Ringde en massa telefonsamtal. Lämnade in budgeten. Inte riktigt nöjd. Men tillräckligt. Kvart över tre stängde jag arbetsveckan och rektorsexpeditionen. Vandrade iväg till fyrabussen. Som för en gångs skull inte var proppfull och stekhet. Bredde ut mig på två säten. Zzzzzzzz. 
Från busstation fortsatte jag direkt till SyFix. Hämtade mina R90-byxor och ett par långa Asics-tajts som haft stora hål vid avloppet. Nu var båda byxorna som nya igen. Billigt var det också. Från SyFix direkt till Centralplan. Korta intervaller på agendan, 3x4x300 m. Varje trehundring skulle löpas på 64-66 sekunder. Och med fyrtiofem sekunders vila mellan varje intervall. Började med tre och en halv kilometers uppjogg. Fem minuters dynamisk rörlighet. Sen var det intervalldags. Kände mig riktigt stark. Har ännu inte kollat några exakta tider. Men jag är rätt säker på att alla intervallerna hölls inom gaffeln. Joggade ned i tre kilometer. Töjde som hastigast. Snackade lite med Leif B angående vitsen med den sk löpskolningen. Ni vet det där då man springer med höga knälyft, hälkickar och liknande. Jag tycker det ser rätt fjantigt ut. Så därför brukar jag försöka sköta min löpskolning så diskret som möjligt. Leif förklarade att löpskolningen har tre funktioner. Att träna och befästa riktiga löprörelser, styrka och uppvärmning. Okej, det stämmer nog, tänkte jag. Men sen var jag tvungen att hasta vidare till duschen. Bråttom till Apoteket. Mina ben kliar nämligen fortfarande. De är dessutom varma och lite uppsvällda. Vaimo har tipsat mig om en salva, Hydrocortison. Handlade en tub på vägen hem. Gjorde också en avstickare till lähikauppan. Fil och bacon i korgen. Kvart över sex var jag äntligen hemma igen. Käkade en megatallrik med risgrynsgröt. Visserligen två veckor gammal. Men med smör, kanel och socker på smakade den ändå himmelskt! Nu väntar jag bara på Hauskat kotivideot skall börja och att trean skall komma hem på loma.
Förresten. Idag passerade jag två-tusen-sexhundra-femtio- kilometers-skylten. Det betyder att jag har mindre än hundra mil kvar på min utmaning. Inte illa!

Saldo: 10,1 km

Totalt: 2 657,8 km

Mål: + 97,8 km

Kanon: Kände mig stark idag.

Kalkon: Nippona på beine kliar.

Inga kommentarer: