söndag 1 september 2013

ARMADIS TRÖITTO

Dag 244
Firade villa-avslutning i soffan med vaimo. Och Jill Johnson. Den senare sjöng Eagleslåten Desperado. Armadis grant. I säng vid elvasnåret. Mätt och trött.
Steg upp klockan sex. Käkade gröt. Förberedde mig för dagens långpass. Enligt Szalkai borde jag springa 27 kilometer på 142-147 minuter. Med en fyra kilometers fartökning efter 80 minuter. Det betydde i praktiken att kilometrarna borde avverkas på 5:16-5:26. Borde lyckas! Ut på banan prick åtta. Lämnade en stor flaska sportdryck och två Alpen på ett el-skåp vid utfarten till Marstranden. Började med ett varv kring Larsmovägen Mini, drygt sju kilometer. Snittade 5:26. Bäljade i mig lite sportdryck. Slängde mössan och jackan. Andra varvet gick något snabbare. Mera sportdryck. Och alparna slank ner längs strupen. Tog sikte på Centralplan. Garminen visade nästan 17 kilometer då jag kom dit. Dags för fartökningen. Kutade sexton varv i ca 5 min/km-tempo. Tjugonde kilometern blev min snabbaste, 4:49. Sen lättade jag på gaspedalen. Kutade ännu fyra varv på Centralplan. Sen tog jag sikte på Marstranden. Då jag kom till el-skåpet var jag rejält trött. Och fruktansvärt törstig. Bäljade i mig nästan en liter sportdryck. Aaaagh! Kollade Garminen. Tjugosju kilometer i hamn. På knappt 144 minuter. Alltså inom Szalkais gaffel. Najs! Töjde lite på gräsmattan. Innan jag tog hissen upp till andra våningen. Armadis tröitto. Käkade fil med blåbär och bacon. Konstig kombo! Men den gamla kroppen ville väl ha en Berghagen. Alltså. En blandning av sött och salt.
Sen ville den gamla bara vila. En rejäl prilla under ylähuuli. Tållade in mig den obäddade, men ack så  inbjudande tuplasänkyn. Somnade genast som ett klubbat får. Helt lost. Vaknade efter en timme. Av att kaffetanden värkte. Och av prillsaft i munnen. Ringde morzan. Bad att få komma på kaffi. Välkommen! Plockade med mig lite av Gregers tårta och morotskaka (?). Plus halva kalvdansen och en burk hjortronsylt. Pedade till Trädgårdsgatan. Drack kaffe med m & p. Berättade om kalaset. Visade foton.
Fortsatte sen hem igen. Började förbereda mig för kvällens ligadrabbning. Eremenkos Jaro mot Boströms HJK. David mot Goliat. Spännande värre. Men först skall jag kolla hur det går för min Fantasy PL-spelare Glenn Johnson från Liverpool. Tror inte han är släkt med Jill.

Saldo: 27,0 km

Totalt: 2 533,1 km

Mål: + 93,1 km

Kanon: Mitt Fantasy PL-lag klättrar stadigt.

Kalkon: Att jag blev så trött efter "bara" tjugosju km.

Inga kommentarer: