onsdag 28 augusti 2013

HUNDRATUSEN!

Dag 240
För tredje kvällen i rad gjorde jag samma misstag. Stannade uppe för länge. Dumburkens fel. Måste förstås kolla hur det gick för Arsenal i CL-kvalet. Gick som väntat. Kanonjärerna vann komfortabelt. Najs!
Lika väntat var det att jag nog helst skulle ha fortsatt sova i morse. Men det fick jag ju inte. Steg upp. Käkade. Läste ÖT. Tog det lugnt. Spelade ett par omgångar Ruzzle. Ett ordspel på paddan som jag fastnat för. Rejält. Har spelat 3 584 matcher. Vunnit lite fler än hälften. Pedade sen iväg till busstationen. I makligt tempo. Kollade klockan. WTF! Fem-femtionio-någonting. Jag hade väl 200 meter kvar. Ställde mig på pedalerna. Trampade för kung och fosterland. Svängde in framför Kokkola-buss-nosen. Viftade så att Ari S vid ratten skulle se mig. Det gjorde han. Pust! Jag parkerade Treken. Dubbel-låste. Kokkolabussen körde iväg. WTF! Jag kutade perässä. Kom ikapp. Ari stannade. Släppte mig ombord. Flinade förnöjt. Got you! Jag förlät honom och sjönk ner på etupenkki.
Kom till skolan halv sju. Kanslijobbade till åtta med "Svensktoppen 50 år" i bakgrunden. Höll en mattelektion. Sjuans tabell. På tid. Trettio sekunder. Nervösa elever. Men alla fixade utmaningen. Snabbaste eleven på dryga tio. Efter mattelektionen bytte jag om till träningskläder. För att undvika nyfikna frågor angående mina fantomenbyxor smög jag nu ut på baksidan av skolan. Kutade fyra varv kring skolans skidspår, drygt en mil. Tog det piano. Snittade fem och en halv. Duschade och svepte i mig en tallrik fisksoppa. Lagom till skollunchen dök också vår omtyckte skolfarfar Yngve S upp. Jag hälsade honom välkommen. Sade att jag längtat efter lite karastöd. Yngve sken upp. Snajade min point. Inte alldeles enkelt att vara ensam man bland en massa kvinnor. Farfar reciterade en vers ur den heliga skrift. Apokryferna, Syraks bok. "Som en sandig backe för en åldrings fötter är en trätsam kvinna för en stillsam man". Kvinnorna kring lärarrumsbordet vred sig av skratt. Jag bad farfar skriva ner visdomsorden. Inte för att kvinnorna i min omgivning skulle vara speciellt trätsamma. Men de kan sometimes vara lite knepiga att förstå sig på. Eller. Den stillsamme mannen är kanske en aning trög i bollen!
Tog fyrans buss hem. Fortsatte direkt till ett möte kring årets Julgala, ett samarbetsprojekt mellan Jaro, Jeppis Hockey och Brahe. Efter mötet fortsatte jag att kolla lite bloggstatistik. Gladde mig åt att jag har läsare i många länder. Finland och Sverige förstås. Men också i USA, Ryssland, Tyskland, Italien, Norge, Polen och Storbritannien. Undrar just vem som står för de över tusen sidvyerna i Ryssland och Polen! Noterade också att bloggen i dag passerat hundratusen sidvyer. Wow!

Saldo: 10,3 km

Totalt: 2 486,3 km

Mål: + 86,3 km

Kanon: Min blogg passerade hundratusen sidvyer.

Kalkon: Blåsningen i morse.

Inga kommentarer: