fredag 30 augusti 2013

GREGER F

Dag 242
I går kväll. Gick och lade mig i tid. Direkt efter Kockarnas kamp. Klockan tio. Somnade bums. Vaknade mitt i natten. Sendrag. Oaaaajjj! Spjärnade emot. Smärtan fortsatte. Fortsatte spjärna. Till slut släppte det. Pustade ut! Fortsatte sova.
Vaknade halv fem. Helt utvilad. Jess! Steg upp. Käkade fil och ett par mackor. Kaffe och ett glas havtornssaft. Iväg till jobbet. Fredagsfeeling bland kollegorna. Jens L och hans son Ivar dök upp med en bullalängd. Genast efter kaffet placerade jag honom framför min jobbdator. Bad honom hjälpa mig med schemaläggningsprogrammet. Jens fixade mina buggar på ett par minuter. Tack, så raatis! Själv fortsatte jag dagen med musik, finska och engelska. Inte världens enklaste kombination! Avslutade med lite kanslijobb. Hem med tvåbussen. Väntade på den utanför bybutiken. Kollade klockan. WTF! Bussen borde ju varit här för flera minuter sedan! Väntade ett par minuter till. Voi raatis! Jag har missat den! Och jag som har så bråttom idag. MÅSTE hinna springa på eftermiddagen. MÅSTE hinna öva på mitt sångframträdande i kväll. Voi skrääpi! Då jag bannades som värst kom bussen förstås. Rullande nerför backen. Chaffisen ursäktade sig. Hade hamnat bakom polisen och någon slags "leveä kuljetus". Jag förlät honom. Så klart. Steg ombord. Pustade ut. Lugnade ner mig. Sov hela vägen hem.
Plockade upp den färdigt packade träningsväskan hemifrån. Pedade till Fitness. På med löpkläderna. Ut längs Larsmovägen. Soligt och vackert väder. Tog sikte på järnvägsbron vid gamla roskis. Väl framme kutade jag sexton korta backintervaller, bara knappt 100 meter. Kändes riktigt bra. Fortsatte tillbaks till Fitness. Körde Szalkais styrkeprogram. Töjde lite. Duschade och skyndade mig hem.
Laddade ner ett gratisprogram på paddan, Go Piano. Ringde Henry M. Ville samträna på sången jag skulle framföra. Int har ja tiid me te no, svarade H. Shitt! Men kan jag ringa dig på nytt. Kvart över sex? Strax före performansen. Låten MÅSTE ju sitta ikväll. Ja, ja, suckade H med sin Bonnie Tyler-röst. Ring tå! Men. För varmuuden vuoksi. Ringde jag morsan. Nu mindes hon melodin. Sjöng den för mig ett par gånger. Jag klinkade med på I-Paden. "Ny är din dag och nytt är ditt år, det är den finaste gåvan du får. Gåvan du får att bära." Så sant. Så sant. Så är det ju. Faktiskt! Bad morsan om orden till andra versen också. Det fick jag.
I kväll skall jag alltså på 50-årskalas till Överesse skola. Kusin Ann-Britts stora rakkaus Greger F fyller femti. Det skall bli riktigt kul. Såtillvida jag inte misslyckas med sången. Såtillvida jag inte gör bort mig. Tavalla tai toisella. Risken är överhängande. I morgon vet vi hur det gick. To be continued.

Saldo: 8,3 km

Totalt: 2 494,6 km

Mål: + 74,6 km

Kanon: Den fina låten.

Kalkon: Sendraget i natt.

Inga kommentarer: