lördag 31 augusti 2013

PARTYT

Dag 243
I går kväll. I vita, inte så rostiga, Golfen. På väg till Greger F:s femtioårspartaj i Överesse skola. Ringde Henry. Lyssnade till sången. Memorerade melodin. Kände mig redo. Svängde in på skolgården. Fullsmockat med folk. En femtio meter lång gästkö utanför entrén. Ställde mig i kön. Harklade. Letade efter ettstrukna A på paddan. Snart så! Fick syn på jubilaren och hans vaimo. Hälsade gästerna välkomna. Inget annat. Inga tal. Ingen sång. Voi skåånis! Då kan ju jag inte heller framföra min låt. Suck. Hälsade. Och stövlade in i skolan. Långbord framdukade i gymnastiksalen. Visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen. Avvaktade. Fick syn på Pia D. Hälsade och frågade om jag kunde slå mig ner bredvid henne och hennes make Niklas. Det fick jag. Hämtade kaffe och tårta. Najs! Snackade lite med paret D. Mest om löpning. Frågade Pia om hon kunde vikariera mig under Berlin och NY. Det lovade hon. Kanon! Massor av fint program på scenen. Gregers barn, släkt och vänner. Jubilaren överöstes av lovord. Och lovsång. Hälsningar från partiledningen, regeringskansliet, sjukvårdsdistriktet och församlingen. Uppe på scenen framfördes allt vackrare tal. Själv sjönk jag längre och längre under bordet. Hur i hundan skall jag våga framföra min låt i dylikt sällskap. Brukar ju inte skämmas i första taget. Men upp på scenen vågade jag mig inte. Galen är jag, men inte så galen! I stället koncentrerade jag mig på kalvdansen som framdukats. Mmmmmm. Glufsade i mig en rejäl laddning som jag sköljde ner med Pommac. Träffade faster Linnea L. Snackade en stund med henne. Vid tiosnåret började gästerna troppa av. Jag samlade ihop mig. Letade fram pianot på paddan. Nu eller aldrig. Now or never. Stegade fram till jubilaren. WTF! Ännu ett tal. Inväntade det. Sen klämde jag i med min sång. Första versen gick åt fanderns. Men. Jubilaren höll god min. Hittade tillbaks till melodin i andra. Pust! Tackade för mig. Bilade hem i vita, inte alltför rostiga, Golfen. Slängde mig på soffan då jag kom hem. Halvsov resten av ilta. 
Vaknade kvart över åtta i morse. Shitt. Lite för sent. Nu hinner jag inte med någon långlänk innan jag måste iväg till gröna butiken. Okej. Det får bli en kortare tur idag då. Kollade matchvikten. Hoppsan! Sjuttio-komma-åtta! Najs! Är jag äntligen på väg mot min drömvikt, sextionio? Njaee, knappast. Det är nog bara en tillfällighet. Men gladde mig ändå åt lördagsinvägningen. Ut på banan halv tio. Kutade Larsmo Maxi, elva och en halv kilometer. Kändes riktigt bra. Snittade 5:15. Innan jag skyndade mig till gröna butiken hann jag ännu svepa i mig en tallrik snålsoppa. Och att hjälpa vaimo med någon slags partybelysning till pensioärskuvösen. Anlände till gröna strax före tolv. I går hade Österbottens Räddningsvek utfärdat ett fyrverkeriförbud riktat mot landskapet Österbotten. Berörde alltså de flesta av våra tilltänkta kunder. Men. Strax norr om landskapsgränsen. Typ i Kokkola. Gällde inte förbudet. Vilket jädrans hyckleri! Jag är fullständigt övertygad om att arrangörerna för venetsiaden i K-by spelat under täcket med Räddningsverket. Såheså. Det blev i alla fall en lugn eftermiddag för mig i gröna butiken. Vi hade kunder. Men inte alls i den utsträckning vi brukar ha. Tack så mycket Österbottens Räddningsverk! Kusin Ann-Britt ringde. Ville överlämna lite mat som blivit över från festen i går. Bad henne komma till butiken. Med en hel styroxlåda fullproppad med godsaker. Tackade henne och jubilaren. Dels för godsakerna. Dels för den fina festen. Förde varorna till personalmatsalens kylskåp. Klockan sex avslutade vi försäljningen. Jag stannade kvar en god stund efteråt och plockade ihop överblivna pjäser. Hämtade styroxlådan från personalmatsalen. Klockan halv åtta pedade jag hem. Varorna hamnade jag att lämna utanför kauppan. Vind för våg. Helt omöjligt att cykla med styroxlådan och ett stort kalvdansfat. Återvände med vita, inte så rostiga. Plockade upp grejsen. Då jag äntligen kom hem smakade jag lite av varje. Men kalvdansen sparade jag. Lade mig i stället på soffan. Slöt ögonen. Tror bestämt att jag håller på att bli riktigt gammal. Riktigt, riktigt gammal.

Saldo: 11,5 km

Totalt: 2 506,1 km

Mål: + 76,1 km

Kanon: Kalvdans med hjortronsylt.

Kalkon: Österbottens Räddningsverk

Inga kommentarer: