fredag 23 augusti 2013

STRASSE DES 17 JUNI

Dag 235
Halv sex i går kväll. Stod vid spisen tillsammans med vaimo. Snålsoppa och potatismos med morosås puttrade. Henry M ringde. No kombär du väl på sommarfesten? What? HOP-HAB:s sommarfest vid SSJ:s stugo, förstås! Göta Petter, den hade jag helt glömt bort! Vilken tid startar vi? Vi far ut å spring om en halv tiima, upplyste H mig. Nej, raatis. Ja sprang ju ti arbeiti i morist. Men ja kan kåma lagom ti bastun å itasi. Göra he tå, avslutade H. Skyndade mig att äta en tallrik snålsoppa. Packade lätt. Tog röda, rostiga ut till SSJ:s stuga vid Pavis. Klev upp på bastulaven. Gemytligt värre. Skämten haglade på bastulaven. Jag berättade om min pinsamhet i kubik. Uppskurade traskade vi sedan över till Pavis för en bit mat. Beställde en jägarsmörgås. Satt mittemot nestorn Markus K. Ni vet han som sprungit massor av maror. Personbästa på 3:68! Vi kom att prata om Berlin Marathon. Som han naturligtvis också sprungit. Äntrade om loppets startgata. Den heter Strasse des 6 Juni. Ska vi slå vad, tusen juuro sade Markus. Sträckte fram kardan. Nope, sa jag. Den heter Strasse des 7 juni. Bjarne H  blandade sig i äntrandet. Precis som Markus har jag sprungit loppet. Vi startade på Unter der Linden. Visade en karta. Startgatan heter helt varmasti Unter der Linden. Aldrig i livet, sa jag. Hjälper inte hur många gånger ni kutat loppet! Startgatan heter ändå Strasse des 7 Juni. Jag har läst en bok om loppet. Tro mej! Diskussionen fortsatte i evigheter. Ingen gav med sig. Fattig och feg som jag är vågade jag ändå inte greppa den gamle bankirens karda. Var dessutom osäker på siffran. Gåtan förblev olöst vid Pavis. Glömde det hela. Bilade hem. Ända tills Bo L ringde. Ni har alla fel. Start och målgång i Berlin Marathon sker på Strasse des 17 Juni. Såheså.  Kände ändå att jag hade mest rätt. Bara en futtig etta från die Warheit!
Fredagsmorgon. Kikade in i jääkaappi kvart för fem. Tomt! Så förtvivlat tomt! En ensam sillburk samsades med ett Enilettpaket och en flaska ketchup. Kaffe och knäckebröd fick duga till aamupala. Off till jobbet. Förberedde dagens lektioner. Fredagsfeelis på jobbet. Glada kollegor. Spralliga, men snälla elever. Fick min havtornsbärs-laddning. Efter skoldagens slut stoppade jag halva laddningen i ryggväskan. Vandrade mot bussen. Nöjd och belåten med arbetsveckan.
Gjorde en pikasväng hemma. Packade träningsväskan. Slängde in havtornssaft-kuberna i frysen. Off till Fitness. Mycket folk i gymmet. Lyfte skrot i alla möjliga ställningar. Jag drog i stället på mig mina Fivefingers. Klev upp på löpmattan. Kutade en mil. Sen följde jag mitt styrketräningsprogram. Till punkt och pricka. Raka situps, sneda situps, rumplyft, rygglyft, armpressar, armpendlingar, tåhävningar, utfallssteg, rak planka och sidoplanka. Allt i ett kör. Utan vila. Utan skrot. Svetten sprutade. Avslutade med att töja lite. Efteråt satt jag en god stund i bastun. Endorfinstinn och nöjd.
I kväll blir det som vanligt fredagsmys. Har siktat in mig på att få ratta in Hauskat kotivideot och Doobidoo. Men först skall jag med vaimo till gröna butiken. Vårt kylskåp gapar fortfarande tomt.
I morgon bitti bär det av till Dragsvik. Krigsmannaförsäkran, krigsmannaedgång och fältgudstjänst på agendan. Öppna portarnas dag. Jag ser dock mest fram emot ärtsoppan. Och att träffa krigsmannen förstås. Väckning halv fyra. Det blir tufft! Hamnar nog trots allt att skippa Doobidoo. Man är ju ingen ungdom längre, precis.

Saldo: 10,0 km

Totalt: 2 442,6 km

Mål: + 92,6 km

Kanon: Havtornssaften

Kalkon: Att jag tänkte missa HOP-HAB Teams sommarfest.

Inga kommentarer: