torsdag 22 augusti 2013

SPRANG TILL JOBBET

Dag 234
I går kväll. Jaro kryssade mot KuPS. Låg under med två mål, men lyckades ändå knipa en pinne. Ännu bättre gick det för Arsenal borta mot turkiska Fenerbahce i CL-kvalet. Vann övertygande med 3-0. Kanon! Innan jag gick och lade mig kollade jag e-posten en sista gång. Hittade ett meddelande från Springtime angående NY-resan. SAS slutar flyga från Krombi i september, men ni har plats på ett flyg från Vasa i stället. Helt okej, men de nya biljetterna blev mer än dubbelt dyrare! Shitt! Somnade ändå med ett ganska brett leende på läpparna.
Steg upp först halv sex i morse. Fyllde depåerna med fil, kaffe och två rostade mackor. Ingen buss att passa. I stället skulle jag springa till jobbet. Brukar oftast springa mina långpass på lördagarna. Men. Just inkommande lördag skall jag hälsa på trean i Draka. Öppna Portarnas dag tillsammans med vaimo och rekrytens girlfriend. Därför beslöt jag i går att köra passet redan i dag. Fyllde vätskebältet med två flaskor HartSport och två Alpen-patukkuna. Drog på mig de gula Kinvarorna. De som jag skall ha på fötterna i Berlin och NY. Ut på banan kvart-över-sex. Tjugotre kilometer skön asfalt låg framför mina fötter. Toppenväder, solppgång och lätt medvind väntade. Siktade på att snitta 5:30. Lunkade iväg. Lugnt och försiktigt. Första kilometern på 6:10. Sen tog smekmånaden slut. Speedade upp. Kilometer för kilometer. Kinvarorna trummade på. Bromsade in vid dryga milen. Fyllde tanken med Alpen och HartSport. Fortsatte norrut  Allt bättre tempo. Andra och sista tankningen vid Pias Livs. Fem kilometer kvar. Bästa kilometertiden på den tjugoandra kilometern, 4:59. Kurvade in på skolgården tjugofem före åtta. Hade snittat 5:16. Najs! Töjde framlåren i gymnastiksalen. Duschade. Redo för en ny arbetsdag. Höll ett par lektioner. Kanslijobbade. Och. Bäst av allt. Beställde fyra liter havtornssaft av Marita B, kollega. Får antagligen saften redan i morgon. Med hjälp av havtornen skall jag nog hålla mig frisk hela hösten. Vill ju för allt i världen inte dra på mig någon förkylning just nu. 
Tog tvåans buss hem. Gjorde sen en avstickare till m & p på Trädgårdsgatan. Drack kaffe med dem. Vaimo och ettan mötte mig där hemma. Jag sjönk ner i pensionärskuvösen. Öppnade glasluckorna. Slet av mig pajto. Catcade bruna. Lyssnade på gamla svensktoppslåtar. Vita Rosor från Aten, Mjölnarens Irene och Dover Calais. Hade det riktigt gott i solen. Somnade till Där björkarna susa. Förstås!

Saldo: 23,0 km

Totalt: 2 432,6 km

Mål: + 92,6 km

Kanon: Långpasset i morse.

Kalkon: De nya flygbiljetterna blev dubbelt dyrare.

Inga kommentarer: