måndag 19 augusti 2013

VAIMOS DAG

Dag 231
I går kväll/natt. Kollade ett par PL-matcher. Slöade och slappade. Ända tills jag dök i säng klockan tio. Somnade genast. Vaknade halv tre. Steg upp. Kokade gröt och kaffe. Inväntade ÖT. Gick och lade mig på nytt halv fem. Sov en trekvart.
Vaimos födelsedag i dag. Jubilaren sov fortfarande. Borde jag sjunga upp henne? Nej, för böveln! Jag har ju sångförbud. Satte i alla fall fram ett gratulationskort med en småfräck text på bordet. "Vad är 17 cm och får dig att le då du håller det i handen?" Tillsammans med en blombukett. Och ett paket. Förstås! Inget vidlyftigt. En pocket, Mord i Central Park av Patricia Cornwell.  På med långa tajtsen. Stort hål i grenen. Irriterande! Packade en ryggsäck med civila kläder. Off till busstation. Taru vid spakarna. Lovade slänga av min ryggsäck mitt i byn. Jag hoppade av vid S-Market i Holm. Mulet, fuktigt, varmt och lite medvind. I stället för ett kvalitetspass med kort backe valde jag att i stället springa ett distanslopp på drygt 11 km. Kutade i hyfsad fart mot Bosund. Benen kändes pigga efter söndagsvilan. Ökade tempot vartefter. Hämtade ryggsäcken vid vägrenen. Jestas, vad jobbigt det var att springa med fem kilo på ryggen! Snittade 5:16 på min morgonlänk. Helt okej. Töjde lite på rektorsbordet. Sit-upsade magfläsket. 
Måndagsfeeling i skolan. Livligt värre i matsalen. Ungarna blev knappast lugnare av att Cirkus Renz slog upp sitt tält på fotbollsplanen. Höll ett par lektioner. Avslutade skoldagen med ett långt samplaneringsmöte. Missade bussen. Men fick lifta hem med en kollega, Charlotte R.
I kväll skall vi födelsedags-partaja tillsammans med våra föräldrar. Tja. Partaja är väl att ta i. Våra bjudningar tenderar numera att utmynna i allehanda släktutredningar. Då jag äntligen kom hem fick jubilaren en rejäl födelsedagskram. Det gillade hon. Tillsammans med blommorna, pocketboken och gratulationskortet. Innuti kortet fanns svaret på frågan, "Detta kort. Grattis på födelsedagen!"

Saldo: 11,7 km

Totalt: 2 388,0 km

Mål: + 78,0 km

Kanon: Morgonlänken

Kalkon: Hålet i grenen på tajtsen.

Inga kommentarer: