måndag 12 augusti 2013

BACK TO SCHOOL

Dag 224
I går. Anlände till Pännäinen enligt tidtabell. Bilade hem i vaimos svarta. Lugnt och fridfullt vid Marstrands Bed & Brekfast. Städpersonalen hade uppenbarligen varit veckoslutslediga. Vaimo suckade. Jag stönade. Men. Sen bet vi ihop. Spottade i nävarna. Disk- och tvättmaskinen fylldes i ett huj. Sängar bäddades. Askfat tömdes. Ut med roskis. Köörling på maximum level. Efter ett par timmars slit kunde vi urskilja konturerna av vår kämppä. Pust! Under tiden hade trean klivit upp från soffan. Skjutsats till Drakabussen av flickvännen Joanna. Hann skicka med pengar till vaimos och min  ärtsoppa på "Öppna Portarnas dag" om två veckor. Skyndade sen till ett styrelsemöte med FF Jaro Junior. Avslutade söndagskvällen med Varg Veum. Somnade innan Varg fångat alla bovarna.
Steg upp halv sju. Liftade med grannen Jan L till en fortbildningsdag på Sursikbacken. Sexhundra lärare på plats. Hittade min bredvid bröderna Käld. Hoppades på lite fotbollssnack. Det blev inte så mycket av den varan. Desto mera pedagogik. Professor Mikael U filosoferade från talarstolen. Helt okej. Men syret i salen tog slut. Längtade ut i friska luften. Halv timmes paus. Töjde baklåren. Aaaagh!  In igen. Bob K från UBS pratade om ett utvecklingsprojekt, Toppkompetens. Heavy stuff! Syret tog slut igen. Magen kurrade. Äntligen lunch! Gott med skolmat, laxsoppa. Käkade en rejäl portion tillsammans med Henry, Juuso A och en lärare jag inte kände. Efteråt liftade jag med Jens L till Bosund. Träffade kollegorna över en kopp kaffe. Lite praktiska förberedelser för skolstarten i morgon. Innan jag stängde rektorsexpedition letade jag en halv timme efter mina nycklar. Gav upp till slut. Nyckelknippan som bortblåst. Lånade en reservnyckel. Liftade en tredje gång. Nu med Johanna J-D.
Vaimo och ettan hemma. Jag fortsatte direkt till Centralplan. Korta intervaller på agendan. Tre kilometer uppvärmning, löpskolning, dynamisk rörlighet, tre korta koordinationslopp. Sen dags för intervallerna, 3 x 5 x 200 meter. Mo Farah, britten som vann  10 000 meter i Moskva-VM kutade den sista tvåhundringen på 26 sekunder. Helt otroligt! Själv skulle jag försöka springa mina tvåhundringar på fyrtio. Det klarade jag. Men det satt hårt åt. Joggade ner ett par kilometer. Töjde i gräset efteråt.
I morgon kommer eleverna. Jag skall som vanligt hålla ett välkomsttal vid flaggstången. I år skall jag för första gången inte ha någon egen klass. Få se hur det blir. Senare på kvällen knäppte det till i skallen igen. Minnet återvände. Jag hade ju med mig min Stockholm Marathon-jacka till Sursik. Och i den fanns förstås nyckelknippan. Men, men. Jackan finns nu på Sursikbacken. Ringde skolans rektor Håkan S. Bad honom kolla i morgon bitti. Skämdes lite.
 
Saldo: 9,0 km

Totalt: 2 310,6 km

Mål: + 70,6 km

Kanon: Att jag klarade mina tvåhundringar under fyrtio.

Kalkon: Glömde jackan och nyckelknippan.

Inga kommentarer: