tisdag 16 juli 2013

TILLBAKA TILL NATUREN

Dag 197
Vaknade. Skitväder. Invägning. Sjuttiotvå-komma-sex. Snart struntar jag i vägandet. Händer i princip ingenting! Någon där uppe har bestämt att Juseliusas pojttji ska väga sjuttiotvå-och-ett-halvt-kilo. Oavsett hur mycket han äter, sover, springer!
Efter morgonbestyren bilade jag till Sportia Mattsson. Stefan "Fefa" B bakom betjäningsdisken. Jess! Sade att han väntat på mig sen igår. Plockade genast fram ett par svarta Wibram Five Fingers Speed, storlek 42. Jag berättade att jag utan framgång provat ett par senaste sommar. Fick inte på mig skorna helt enkelt! Okej, men gör så här! Fefa visade hur han brukar trä på sina skor. Jag försökte ta efter. Nope! Inte en chans. Försökte igen. Långsamt. Försiktigt. Tre kunder i butiken kikade nyfiket på mina förehavanden. Smålog åt min kamp med tårna. Jag kände hur mina svettkörtlar öppnades i pannan och på selkä. Slängde av mig jackan. Nu jäääv........lar! Nope! Fefa greppade resolut min högra stortå. Styrde in den i sin fålla. Fortsatte med grannarna. En i taget lirkade han försiktigt in de trilskande odjuren. Efter en dryg halvtimmes kamp hade han fått på mig högerdojan. Jippii! Tog ett par stapplande steg. Skon kändes lite lös. Ähummmm....har du storlek fyrtioett också? Fefa suckade, men letade fram ett par fyrtioettor åt mig. Proceduren upprepades. De tre kunderna kikade inte längre nyfiket på mig. De stod nästan dubbelvikta av skratt. Men. De mindre skorna var faktiskt lättare att få på. Tog mig typ fem minuter! Passade dessutom perfekt. Kände mig oerhört nöjd och belåten. Betalade. Traskade ut ur butiken. Tånaskooa på föötre.
Fortsatte hem. Drog på mig en lang-ärma-pajto och tajtsen. Bilade i ösregnet till Hamnskogen. Hade tänkt springa två försiktiga varv. Det blev fyra. Kände mig oerhört nöjd med mitt inköp. Fortsatte hem. Skvättade lite vatten och dödö under armarna. Klockan halv ett träffade jag Gerd, Calle, Miki, Jessica och moster Gretel på torget. Kusin Gerd ville också ha ett par FiveFingers. Jag visade vägen. Plockade själv ut ett par trettionior ur hyllan. Förberedde henne att provandet kommer att ta lång tid! Tog en trekvart för mig. Gerd drog på sig skorna på fyrtiofem SEKUNDER! Jag bara gapade. Hur i fridens dagar? Jag fattade nada. Skorna passade dessutom perfekt. Nöjda och belåtna fortsatte hela gänget till After Eight. Moster bjöd på mat. Jättegott! Avrundade med coffee änd tjiiskejk ätt Marstrands Bed & Brekfast. Jag passade på att visa mitt bildspel från NYCM 2012. Gerd högläste lite ur min blogg.
Sen var det dags för dagens andra pass. Stoppade in tåånaskooa i ettans vita crocks, storlek XXL. Tog bilen till Fitness. Lyxigt, javisst. Men ville inte blöta ner mig och de nya skorna i ruskvädret. Kutade en dryg halv mil på löpmattan. Funkade precis lika bra som i Hamnskogen! Fortsatte med lite styrketräning för mage, ben och armar. Avslutade passet med att töja. Hem via Fitnessbastun. Vaimo hade maten klar. Atrillikorv i ugn. Tja, inte precis vad jag längtade efter, men höll god min och åt snällt. Skitvädret fortsatte.

Saldo: 11,4 km

Totalt: 2 056,0 km

Mål: + 86,0 km

Kanon: Vibram Five Fingers Speed

Kalkon: Skoprovandet

Inga kommentarer: