söndag 14 juli 2013

LÅNGPASS MED MOZART

Dag 195
Vaknade redan klockan fem i morse. Borde nog reparera min mat-och-sov-klocka. Ena dagen halv elva och nästa fem! Käkade gröt och gottade mig åt ÖT:s skriverier om gårdagens Jaromatch. För två år sedan besegrades RoPS med 8-2, men jag tycker nästan 7-1 mot Lahtis smäller ännu högre. Efter ÖT-gottandet fortsatte jag med Coltings bok, "Den nakna hälsan". Ju mer jag läser desto mer intresserad blir jag av att skaffa mig ett par Vibram Five Fingers. Förra sommaren provade jag ett par  vid Mattsons. Men gav upp eftersom mina tår inte hittade sina "fållor". Alltså majoriteten av tårna hittade nog. Men aldrig samtidigt. Och högra lilltån verkade vara fastvuxen med grannen babords. I morgon skall jag i alla fall göra ett nytt försök. För att underlätta påträdandet, skall jag låna vaimos liktornsringar och placera dem mellan mina tår.
På förmiddagen hann jag ännu med ett besök hos mina föräldrar och en tripp ut till Håkans & Bobbis i Nätihamnen. Det senare paret var inte hemma, men jag lämnade i alla fall lördagens och söndagens blad åt dem på trappan. På vägen hem mötte jag de frånvarande på Rådhusgatan. De skulle besöka Soile B tillsammans med Denise och Kaj L. Håkan berättade att de i morgon skulle åka till Rovaniemi för att hälsa på Joulupukki. Hoppas att Bobbi får se en älg också. Det vill hon så gärna! Ringde sen Henry M och funderade kring dagens löjpo. Vi stämde träff klockan tre vid Kristallen. Före det hann jag ännu med lite julförberedelser. Borrade och satte fast en krok i pensionärskuvös-taket. På kroken hängde jag sedan en ljuskrona. Kände mig belåten över projektresultatet. Ända tills vaimo kom och inspekterade. Nehepp! Du har ju borrat snett, påstod hon. Men ljuskronan hänger väl ändå rakt? försökte jag. Jo, men du ser väl att du skruvat in kroken snett? Okej, du får väl ringa Ernst då, suckade jag resignerat.
Klockan tre sammanstrålade Henry och jag för dagens löjpo. Rätt kyligt, faktiskt. En av oss frös lite i sin kortärmade skjorta. Jag hade bunkrat upp för ett långpass med två IsoFantti-saftflaskor och tre Mozart-Kugeln från i julas. Vi sprang den vanliga rundan ut mot Staffansnäs och sen längs Larsmovägen. Första piss- och tankapausen tog vi vid Svedjenabba. Jag överraskade Henry med att bjuda på en marsipankula. Frågade om han gillade marsipan. Möttes av en grimaserande huvudskakning. Men också av en framsträckt hand som nappade åt sig den grådaskiga kulan. Fy-och tvi-vale! Henry spottade ut julgodiset bland brännässlorna. Uäääkk! Okej! Då kan jag med gott samvete mumsa i mig de två återstående kulorna, tänkte jag förnöjt. Vi fortsatte längs Larsmovägen och sen in mot stan. Jag droppade av marsipanhataren vid Visasbacken. Fortsatte ensam. På nytt ut mot Lannäslundsbackarna. Stannade vid 15 kilometer. Slängde in den sista Mozartkulan. Sköljde med IsoFantti. Gasade på lite extra i tre kilometer, 5:00 min/km. Sen fortsatte jag i något lugnare takt hem till Marstranden. Fick ihop drygt tjugotvå kilometer. Snittade 5:35 min/km. Töjde en stund på gräsmattan. Kände hur endorfinerna strömmade till.
Då jag stod i duschen kom ettan hem från sin fyra dagars villakeikka i Vexala. Han erbjöd mig att sköta pantandet. Man blir så rörd! Hur som helst. I morgon förmiddag skall jag ockupera flaskinlämningen vid Prisma. Panten skall gå till välgörande ändamål.
 
Saldo: 22,6 km

Totalt: 2 034,2 km

Mål: + 84,2 km

Kanon: Långpasset kändes riktigt bra.

Kalkon: Borrhålet

Inga kommentarer: