torsdag 11 juli 2013

KROMBIDAGEN

Dag 192
Steg upp tidigt. Käkade en rejäl frukost. Chiagröttallrik med blåbär och hallon, två stekta ägg, bacon, mackor och kaffe förstås. På dagens agenda fanns en Krombikeikka med våra amerikanska vänner. Efter frukosten slappade jag ett par timmar i soffan. Läste Jonas Coltings bok "Den nakna hälsan". Boken handlar om att vi behöver skala av "det onödiga" som i längden gör oss svaga och sjuka. Jag var naturligtvis mest nyfiken på JC:s tankar kring löpning. Colting är en hängiven barfotalöpare och dessutom en väldigt duktig föreläsare. På en av sina föreläsningar fick han frågan: "Aha! Jag har fått höra om det här med Vibram Fivefingers (barfotaskor) och barfotalöpning. Det är ju det här nya sättet att springa på, va?" Svaret blev: "Nej, det är det väldigt gamla sättet att springa på". I boken hittade jag också triathleten Clas Björlings lista över vad man bör tänka på som idrottare. Punkt sex fastnade på näthinnan. "Bli inte slav under endorfinkickarna utan våga vila!" Det kände jag igen. Så sent som i förrgår syndade jag.
Ut på banan klockan nio. Sprang Larsmovägen Maxi i lugnt 5:40-tempo. Loppet i går kändes i benen. Stannade ett par gånger för att vila. Ett sista stopp gjorde jag vid Kristallen. Träffade farsan som var ute på en av sina otaliga promenader. Växlade några ord med honom. Spurtade sen de sista metrarna hem till Marstranden. Hann inte med något töjande utan skyndade mig att byta om. Drog på mig min nya Santa Cruz-skjorta. Sen sammanstrålade vaimo och jag med våra amerikanska vänner ute på gårdsplanen. Off till Krombi. Vaimos mamma och pappa joinade oss vid ABC. Jag visade Håkan hur man skall tanka. Han förfärades över vårt hutlösa bensinpris. Första anhalt i Krombi var Håkans mormors barndomshem. Väldigt vackert där. Vi stannade en god stund vid älven. Håkan och Bobbi gillade skarpt. Håkan tog massor av foton som han skall sen skall visa åt sin mamma. "Så att hon ska få grååt na liiti", sa han. Därifrån fortsatte vi till Kronoby kyrka och gravgård. Lugnt och stilla där. Vidare till Hästöskata. Där käkade vi. Underbart god salmon (lax). Fantastisk efterrätt. En varm chokladdröm med vaniljglass. Via en riktigt gammal gravgård för människor som drabbats av lepra (spetälska), Korpholmen. Sen tillbaks till Jeppis. Avslutade med kaffe och bärtårta vid Café Örtagården. Våra gäster verkade vara helnöjda med utfärdsdagen.
Hemma igen. Läste vidare i Coltings bok. Gillade den skarpt. Kanske för att den var så enkel att förstå.  Kapitel ett. Den nakna sanningen. JC:s analys av den moderna människan var i sin enkelhet glasklar. Tillvarons tre hörpelare. Sömn, mat och träning. Ett kontinuerligt fokus på dessa är en investering. Man blir en piggare och mer effektiv person både yrkesmässigt och privat. Instämmer. Amen!
Efter att jag läst det första kapitlet kände jag mig riktigt trött. Tog därför en rejäl tupplur. Vaknade vid åttasnåret. Kände mig inte särskilt pigg och effektiv just då!

Saldo: 11,5 km

Totalt: 1 991,3 km

Mål: + 71,3 km

Kanon: Lunchen vid Hästöskata.

Kalkon: Gissar att det kommer att bli lite si och så med nattsömnen. 

Inga kommentarer: