torsdag 18 juli 2013

KÖPTE TÄVLINGSSKOR

Dag 199
Vaknade åtta. På förmiddagen träffade vaimo och jag våra amerikanska gäster vid polisstationen. Håkan hämtade ut sitt nya finländska pass. Fortsatte till Stadsbiblioteket. Amerikanarna skötte sina e-postärenden. Under tiden kikade vaimo och jag in Hembygdssamlingen. Ett rum som innehöll en omfattande samling av litteratur skriven av Jakobstadsbor eller om Jakobstad. Najs! Via Jakobstads Bokhandel till After Eight. Håkan bjöd på lunch. Efter lunchen splittrades gänget. Vaimo skulle jobba. Bobbi och Håkan skulle till Prisma. Själv fortsatte jag till VM Sport. Saucony Kinvara 4 hade just inkommit. Köpte ett knallgult par. Antagligen kommer jag att springa Jakob halvan, Berlin och NYCM i dem. Och därför tänker jag inte springa så värst mycket i skorna ännu. På tal om Jakob halvan. Efter besöket hos VM Sport anmälde jag mig till årets Jakob Marathon. Jag skall springa halva distansen i M50-klassen.
Min dag fortsatte med mindre trevliga uppgifter. Städa tre bilar. Började med ettans vita (tror jag) Golf. Dammsög och skurade den invändigt. Tog mig nästan två timmar. Sen räddade Henry M mig. Ville ha mig med ut och springa. Mesama! Jag var inte svårflirtad. Slängde in dammsugaren och skurhinken i garaget. Drog på mig min gamla DS Trainers och skyndade mig till Kristallen. Off i maklig takt. Henry pratade i telefonen. Så vi fick gå ända upp till Pedersöre kyrka. Sen fortsatte vi med vinden i ryggen längs Larsmovägen. Henry hade laddat upp för långlänk. Inte jag. Fick sockerpiller och en saftflaska av HM. Tack broder! Långlänken fortsatte via Guldkusten och landade på knappt sjutton kilometer. Efteråt. Då jag töjde därhemma på gräsmattan dök ettan, Miki och Jessica plötsligt upp. Ungdomarna skulle hämta bärs från vår närbutik. Antar att de kommer att ha en trevlig torsdagskväll. Men jag säger som Tony Richardsson, jag är inte bitter. Däremot känner jag mig rätt sliten just nu. Undra på! Jag har kutat tolv dagar i sträck, nästan hundrafemtio kilometer. Därför skall jag unna mig en vilodag i morgon. Jag har också bokat tid hos Sune E, min hovmassör. Längtar att få kliva upp på hans bänk. Nu måste jag skynda mig och lägga upp kaffepannan. Då vaimo kommer hem från jobbet vill hon sjunka ner med Ernst och en kaffe i tv-soffan. Jag....en toffelhjälte? Javisst! 
Saldo: 16,9 km
Totalt: 2 083,2 km
Mål: + 93,2 km
Kanon: Fann mina tävlingsskor.
Kalkon: Att tvätta tre bilar utan tillgång till rinnande vatten.

Inga kommentarer: