onsdag 17 juli 2013

FIVEFINGERSFRÄLST

Dag 198
Började dagen med att paina iväg till Larsmo. Stannade vid kommunkansliet. Träffade Monica F i infon. Betalade ett par räkningar över disk. Kvitterade ut en lunchkupong till Köpmanholmen. Som jag genast slarvade bort. Letade och letade efter den. Monica hjälpte till. Gav upp. Fick en ny kupong av henne. Tackade och bilade vidare norrut.
Tyst och fridfullt i skolan. Stannade där ett par timmar. Rensade skrivbordet. Lånade en cd-spelare och en videotykki. Fortsatte sen hem via Prisma. Magen kurrade. Kom ihåg ett enkelt ärtsoppsrecept jag sett i Toves blogg, Rock´n´roll Running.  Kokade upp vatten och en buljongtärning. Hällde i två frysta ärtpåsar. Stavmixade. Toppade soppan med en rejäl klick crème fraîche. Skar upp två skivor täysijyväinen kauraleipä. Kletade ett tjockt lager Ingmariini  på skivorna. Mums!
Kollade min kännykkä som jag glömt hemma i morse. Två missade samtal. Kollade upp dem. Båda från Håkan som ringt från Strandis. Hade tänkt bjuda mig på lunch. Voi raatis! Hittade också ett SMS från polisen. Håkans pass fick avhämtas.
Sen var det spring-tajm. Bestämde mig för intervaller. Till Centralplan via poliskamarn. Försökte få ut Håkans nya pass. Det fick jag inte. Damen i luckan ville överräcka passet direkt åt ägaren. Jag iddes inte tjafsa med henne. På Centralplan. Värmde upp med tio varv i mina nya FiveFingers. Fortsatte med dynamisk rörlighet och tre koordinationslopp på åttio meter. Bytte om till Adidas Adizero. Kutade 6 x 800 meter med en minuts ståvila. Klarade nätt och jämt av att hålla önskad fart, 4:15 min/km. Avslutade med FiveFingers på fötterna några varv på gräsmattan. Töjde och duschade sen i läktaren.
Bilade ut till Nätihamnen. Hade med mig ÖT. Lånade min telefon åt Håkan. Så att han kunde ringa hem till sin mamma och pappa i staterna. Under tiden bjöd Bobbi mig på Karjala. Innan jag rattade vidare beslöt vi att träffas i morgon vid polishuset för att hämta ut passet. På väg ut från Håkans och Bobbis fick jag syn på ett par gråa FiveFingers i tamburen. WTF! Vems är dom här? Håkan visste berätta att det var hans svåger Jays skor. Jay var tidigare en riktigt duktig marathonlöpare. Sprang Jakob Marathon på strax över tre timmar. Tänk att han också förlitat sig på FiveFingers! Tror bestämt att jag är inne på rätt väg! Jag har nu testat mina nya barfotaskor på fyra olika underlag. Tvärt emot alla olyckskorpars utsagor känns vaderna hur sköna som helst. Ända sjuka stället just nu är utlopps-deltat. Men det beror nog enbart på de utfallssteg jag gjorde under mitt Fitnesspass i går.
Hemma på gårdsplanen stötte jag på min granne, Johan M. Som berättade att han just fått tag på den senaste modellen av Saucony Kinvara. Gula och granna! Gissar att VM Sport får ett besök av mig i morgon! FiveFingers vågar jag inte ännu använda på asfalt.
 
Saldo: 10,3 km
 
Totalt: 2 066,3 km
 
Mål: + 86,3 km
 
Kanon: Inga problem med vaderna.
 
Kalkon: Mitt minne är superkort.

Inga kommentarer: