fredag 14 juni 2013

STILL MÄDD

Dag 165
I går halv fyra på em. Begav mig iväg till Jaromatchen. Mötte trean ute på gården. Han höll en låda i ena handen och ett papper i den andra. Flinade förnöjt. Och vad har du där, frågade jag nyfiket. En ny telefon, en Aj-föun, svarade gossebarnet. Okej, vad kostade den då? Tja, fyrahundra ege. Antog att han använt sina egna pengar och ides inte tjafsa om det. Men vad är det där då, frågade jag och pekade på pappret. En räkning från bilskolan. Bara 406 juuro, flinade trean. FYRA-HUNDRA-SEX JUURO! För vad då? Tja, vi skall väl till någon halkbana. Halkbana mitt i sommaren. Vad tusan är det för påhitt? Ni kunde ju ha halkat på isen vid Gamla hamn i vintras i stället! Fyrahundrasex juuro. Bad att få titta lite närmare på räkningen. Mycket riktigt. Räkningen innehöll en halkbaneavgift på 66 juuro, men också någonting som kallades för det "fördjupande skedet". Tingade 274:20 juuro. Med momsen på landade hela bilskolekalaset på fyrahundra-sex-facking-juuro! Plus alla tusenlappar jag hostade upp då trean tog sitt körkort! Arg som ett bi pedade jag iväg till Jaromatchen. Till all lycka tog Jaro en komfortabel storseger. Jag lyckades åtminstone för en liten stund glömma bilskolefakturan.
I morse. Fredag. Men ingen fredagsfeeling. Det är baksidan med att vara ledig på somrarna. Visserligen hade jag denna vecka varit fyra dagar i jobb, men den viktigaste dagen saknades. För att få fredagsfeeling måste man vara i jobb, åtminstone på fredag. Fråga Pippi L fast! Nåja! Vaimo och jag skulle storhandla och dessutom köpa hyllor till vårt källarförråd. Först till Erkin halli. Hittade ett par billiga, vingliga hyllor. Jöutades inte chansa. Vidare till Jysk. Körde fel. Trodde att butiken fortfarande fanns vid Tenna, alltså Liedl. Vaimo suckade. Hittade inga lämpliga hyllor vid Jysk heller. Nej, nu struntar vi  i hyllsökandet, bad jag ömkligt. Blev bönhörd. Jihaa! Vi fortsatte till Prisma. Där hittade vi såväl hyllor som massor av käk. Sen hem igen.
Vaimo fixade käk medan jag latade mig. Efter maten föreslog jag att vi skulle fråga tvåan om han ville fira midsommar med oss. Jag hade nämligen hittat en fribiljett med Amorella till Stockholm.  Två personer, tur-retur med nattbåt. Plus en hel dag med tvåan i Stockholm. Midsommarafton i bollhavet. Perfekt och billigt upplägg, tänkte jag. Tja, vi får väl först se om han vill ha oss dit, svarade hon. Efter att jag vilat på maten en stund pedade jag iväg till Fitness. Där skulle jag löpa en mil på mattan. Började lugnt och försiktigt. Kände efter. Wau! Stegen kändes ovanligt lätta idag. Skruvade upp farten kilometer för kilometer. Svetten sprutade, men både andningen och benen var med på noterna. Den sista kilometern sprang jag på prick fyra minuter. Fortsatte sen med några övningar för magfläsket. Avrundade passet med fredagsbastu. Äntligen, åtminstone piku-lite fredagsfeeling!

Saldo: 10,0 km

Totalt: 1 712,2 km

Mål: + 62,2 km

Kanon: Dagens löppass.

Kalkon: Ingen fredagsfeeling.

Inga kommentarer: