fredag 21 juni 2013

MESSOMASREISO, DAY TWO

Dag 172
I går kväll. Vaimo och jag sammanstrålade med tvåan i Cityterminalen. Najs! Handlade lite käk hos ICA-Bengt. Hujedamej vilka priser! Sen med t-bana och buss till Bromma. Tvåan gick åt galet håll. Jag korrigerade honom. Undrens tid är inte förbi! Hemma hos tvåan. Kollade Spanien-Tahiti på TV och drack kaffe. Sen slaggade vaimo och jag i tvåans bäddsoffa. Jag sov som en stock. Vaimo, lite sämre. 
I morse. Midsommarafton. Kanonväder. Aamupuuro och kaffi. Sen off till City Gross. Handlade messomasföödo. Massor av käk och varsin Pripps Blå. Vaimo betalade kalaset. Jag drog en lättnadens suck. Efteråt. Tvåan och vaimo ville vila sig. Jag ville springa. Sprang över Prippsbron mot stan. Svängde redan vid Sundbyberg. Var rädd för att tvilla bort mig som jag ju gjorde senast. Kutade tillbaks över bron. Fortsatte åt andra hållet. Mot Alvik. Sprang runt en vacker insjö. Kollade min Garmin. Bara åtta kilometer. Vad göra? Okej. Jag springer ett par backintervaller. Kutade fyra gånger uppför en drygt tvåhundra meter lång backe. Brände på för kung och fosterland. Fick ihop min mil. Nöjd och belåten fortsatte jag tillbaks till lägenheten. Kom till ytterdörren. Den var låst. Försökte återkalla till min arma skalle portkoden jag fått av tvåan. Nehepp. Ei onnistunut. Prövade med fem olika sifferkombinationer. Njet!  Hur tusan skall jag komma in nu? Slängde småsten på lägenhetsfönstret. Ingen reaktion. Busvisslade två gånger. Ingen reaktion nu heller. Nja. En gammal dam, åttioplussare tittade ut från grannlägenheten. Kikade nyfiket på mig. Jag släppte stenarna i min hand. Sträckte på mig. Den gamla damen öppnade försiktigt sin balkongdörr. Söker du någon? Jo, jag är på besök hos min son, men har glömt portkoden, svarade jag så förtroendeingivande som möjligt. Och varifrån kommer han då? frågade damen. Ähumm, han e från Finland. Efter en viss tvekan gav åttioplussaren mig koden. Jag tackade henne så mycket och slank in. Efter löppasset åkte vaimo, tvåan och jag ut till Djurgården. Vi kollade först in Gröna Lund, tvåans sommararbetsplats. Sen fortsatte vi upp till Skansen. Proppfullt med midsommarfirare där. Unga och gamla brudar med midsommarkransar i håret. Vi drack ettmeddaskaffi med kladdkaka till. Jami! Kollade in Allsång-på-Skansen-scenen. Käkade korv med bröd. Ett måste då jag är i Svärje. Sen hem igen. Då vi kom hem var vaimo rejält sliten. Somnade tvärt i bäddsoffan. Jag tog under tiden itu med midsommarbuffén. Den skall vi tre sen lassa i oss ute på balkongen i Bromma.

Glad Johanne till alla mina läsare önskar,
Ingo

Saldo: 10,0 km

Totalt: 1 786,0 km

Mål: + 66,0 km

Kanon: Midsommarafton på Skansen.

Kalkon: Min arma skalle som bara minns gamla juttun.

Inga kommentarer: