lördag 15 juni 2013

HITTADE NY RUNDA

Dag 166
Lördag. Skitväder. Blåsigt och regnigt. Medan jag väntade på att morgongröten skulle hitta sin plats funderade jag lite på mina kommande lopp. Överst i tävlingskalendern står Esse Run den 10 juli. Premiärsprang loppet i fjol och tyckte om stämningen. Banan är nio kilometer och ganska knixig. Minns att jag fick jag verkligen fick kämpa ifjol. Drygt två veckor senare är det dags för Jakob Marathon. Jag skall, som vanligt, bara springa halva sträckan. Siktar på att förbättra min rekordtid från ifjol, 1:36:04. Men då måste vädergudarna vara med mig. Årets första och mitt livs andra maratonlopp blir i Berlin den 29 september. Också då planerar jag att persa. Min tid från Stockholm 2011 borde också gå att förbättra, 3:51:14. Finalen springer jag sen i  New York den 3 november. Bara 140 dagar dit. Då skall jag bara se till att njuta av loppet och naturligtvis se till att komma i mål. I går fick jag ett gratis träningsprogram inför NYCM-maran. Programmet är konstruerat av Anders Szalkai som själv sprungit massor av lopp. Som bäst på 2:12:42. Jag kommer att följa valda delar av hans upplägg. 
Klockan elva var jag redo för dagens löpning. Tänkte testa spånbanan vid roskgräve. Kände nämligen att jag verkligen behövde lite variation i mina löprundor. Joggade dit och kollade banans längd. Tre komma en kilometer, upplyste en skylt. Släppte ner pulsen och kutade ett varv i 4:45-tempo. Vilade lite och sprang ett varv till i samma fart. Funkade bra. Sen joggade jag hem igen. Fick ihop knappt tolv kilometer. Helt okej. Fixade sen käk åt alla utom ettan som var i jobb. Broilerpasta, en klassisk Ingorätt. Efteråt begav sig trean till dagens match, IFK-JBK. Han skulle stå i mål för hemmalaget. En timme senare cyklade vaimo och jag till matchen. Storpublik och en riktigt bra match väntade oss där. Visserligen tvingades trean vittja nätet hela fyra gånger och IFK:arna fick stryk med 4-0. Ändå kan han och hela IFK-laget vara nöjda med sin insats. Speciellt i första halvlek spelade pojkarna riktigt bra. Efter matchen cyklade jag hem med vaimo. Fortsatte sen till Prisma. I går hade jag fått ögonen på en Harry Holebok som jag ännu inte läst, Gengångare. Köpte den och fortsatte till Trädgårdsgatan där mina vanhemmat bor. Snackade en stund med dem. De berättade att syrran köpt sin första bil. Jag sa att jag gärna skulle vilja avyttra mina fordon. Sen hem till lördagsmyset. Farsan ringde ännu och ville komma till oss för att vässa en yxa. Jag skyndade mig att städa undan i garaget och leta fram yxvässaren. Snart måste vaimo och jag besluta hur vi skall göra med vår enentuella midsommarresa till tvåan i Stockholm. Inte så långt kvar till midsommar nu. Hoppas att förmiddagens skitväder inte kommer igen då! 

Saldo: 11,8 km

Totalt: 1 724,0 km

Mål: + 64,0 km

Kanon: IFK:s första halvlek mot storfavoriten JBK.

Kalkon: Att hemmalaget ändå förlorade stort.

Inga kommentarer: