onsdag 26 juni 2013

RETROKÄKADE

Dag 177
Väckning 7:00. Efter aamupala off till Sunes. Strålande väder. Sune suverän som vanligt. Koncentrerade sig på mina baklår. Jag krålade på britsen. Skrek som en stucken gris då han gick på djupet av muskelvävnaderna. Undrade om jag noterat hans nya parkettgolv. Det hade jag förstås inte gjort. Trots att jag under största delen av behandlingen ligger och kikar just på golvet. Beklagade min ouppmärksamhet. Men sån är jag. Skröt i alla fall på golvet. 
Fortsatte till kommunkansliet. Hämtade posten. Träffade min chef på parkeringen. Hon skulle få semester först nästa vecka. Avundades henne inte. Sen till Bosund. Svarade på ett par e-postförfrågningar. Ringde några samtal. Vidare till Andelsbanken. I handen en Marimekko-toalettväska med massor av cash från cykellotteriet. Lyckades efter viss möda få rätsida på pengarna. En snäll banktjej hjälpte mig att räkna. Så hem igen. Vaimo hade ju lovat mig snålsoppa idag. Kände hur magen kurrade. Ingen snålsoppa på spisen! WTF! Vaimo löste Allas korsord i stället. Okej. En bra karl reder sig själv. Off to keittiö. Började skala päärona. Frågade efter resefti. Då blev det fart på vaimo! Tog över snålsoppekoket fullständigt. Sen avnjöt vi soppan i pensionärskuvösen, vaimo och jag. Två tallrikar var. Jami!
Eftersom det var så varmt i dag så beslöt jag spara mitt springande till kvällen. Men före det. Mattvättning vid Pavis. Inte mitt favoritsommarnöje precis. Men varje mans plikt. Har man tur kan det dessutom vara riktigt trevligt bland baljorna. Ifall man inte hamnar att köa. Köa förtvivlat länge. Vänta på övernitiska högbröstade äldre ladies. Som prompt måste tvätta alla mattor de äger. Plus sånakunons.  I dag hade vi tur. Inga köer. Flera lediga baljor. Vaimo och jag tvättade två mattor på var. Efter mattvätten var det dags för lite spring. Inte så soligt längre. Perfekt! Jag hade tajmat min löpning så att jag skulle vara vid Jarokontoret klockan 17:50. Lyckades perfekt, även om på vägen dit tvingades göra en avstickare till Prismatoaletten. Kanske borde jag lämna bort vetekliet i mitt chiabröd? Låste upp Jarodörren åt Mikael G och hans ordningsvaktkursdeltagare. Fortsatte sen Larsmovägen Maxi. Blåste rätt kraftigt. Varifrån vet jag inte riktigt. Kändes iaf som om jag hade vinden i ryggen. Hade tänkt springa riktigt sakta, men gasade på ändå. Snittade strax över 5 min/km. Utanför Pedersöre kyrka stötte jag på Jonas H som var ute med sin dotter. Han berättade att träningen går riktigt bra. Att han och Philiph M hade sprungit riktigt fort i Vestersundsby. Jag gissar att killarna kommer att springa riktigt bra i Stockholm 2014. Väl hemma så töjde jag lite på gräsmattan och växlade några ord med min granne Johan M. Han skulle på långlänk.
Efter löpningen. Sen middag. Efter snålsoppa till lunch passade det utmärkt med makupala. Jag karvade till rejäla lördagskorvskivor. Stekte dem i smör. Rostade bröd. Parade ihop bröden med korvskivorna. Garnerade med ketchup, gurksallad och sinappia. Lätt som en plätt. Gapade stort. Jami! 

Saldo: 11,5 km

Totalt: 1 841,0 km

Mål: + 71,0 km

Kanon: Vaimos snålsoppa

Kalkon: Att jag (alltför ofta) inte springer som planerat.

Inga kommentarer: