torsdag 6 juni 2013

EN INTENSIV DAG

Dag 157
Sovmorgon. En ny dag på jobbet låg framför mig. Massor att göra ännu innan jag kan unna mig lite solbadande. På väg till busstationen passade jag på att göra en avstickare till Polishuset. Kollade upp dragningen av Jarojuniorernas cykellotteri. Check. Lugnt och fridfullt i skolan. Tog itu med min Tu-duu-lista. Betade av uppgift för uppgift. Fastnade, som vanligt, i skoladministrationprogrammet. Efter en kort lunchpaus fortsatte jag att slita mitt hår. Ända tills jag var tvungen att rusa iväg till bussen. Fortsatte till Bjarne H:s ingenjörsbyrå. Nu på lördag skall HOP-HAB Team delta med ett lag i West Coast Race. Hos Bjarnes gjorde vi upp taktiken inför loppet. Jag skall få springa samma sträcka som ifjol. Från UF Svanen i Monå till sportplanen i Munsala, drygt 9 kilometer. Då sprang jag sträckan på 40:51. I år siktar jag på en tid under fyrtio. Hem sen. Hade bråttom. Skulle träffa Henry M och Calle W klockan sex vid Pursisalmi skola. Innan dess tänkte jag springa några intervaller i Hamnskogen, strax intill mötesplatsen. Bytte om i rekordfart. Skyndade iväg mot Hamnskogen. Fyra varv borde väl jag hinna med? Men då ska det gå undan. Det gjorde det. Med mina mått mätt alltså. Sex och en halv minut per varv. Släppte som vanligt ner pulsen till 80 mellan intervallerna. Efteråt märkte jag att något var galet med en av tårna på högerfoten. Slet av mig dojan och strumpan. Det blödde rejält från tån i mitten, vet inte riktigt vad den heter. Varför det blödde lyckades jag inte lista ut. Troligen något som skavt på den. Okej. Det får bli lite smyg-fotvård i tv-soffan senare i kväll, tänkte jag. Vaimo gillar nämligen inte att jag knaprar tårna där. Vid Pusisalmi skola satt Henry, Calle och Christer N snällt på en parkbänk och väntade på mig. De blev rejält förvånade då jag kom klampande ur skogen badandes i svett. Varifrån kombär to? Förklarade mitt upplägg för grabbarna. To e jo gälen, skrattade de. Vi fortsatte i alla fall ut mot Scaumans. Jag kände mig rejält sliten efter intervallerna, men lyckades hänga med någorlunda. Då jag kom hem möttes jag av ett tomt kylskåp. Det går väl an att kylskåpet i det närmaste är tomt. Men. Då ettan är hemma måste där åtminstone finnas mjölk. Gjorde därför en blixtraid till Prisma. Handlade massor av mjölk och lite annat smått och gott. Där hemma blandade jag sedan till en rejäl blåbärssmoothie. Lyfte upp mina värkande ben på soffbordet. Pillade lite på tårna. Såret på mellantån verkade inte vara av det allvarligare slaget. 
I morgon måste jag vila. Funderar därför på att låta vaimo gömma bort eller låsa in alla mina löpkläder. Jag har nu sprungit elva dagar i sträck och på lördag skall jag ju tävla.

Saldo: 15,4 km

Totalt: 1 624,9 km

Mål: + 54,9 km

Kanon: Intervallerna gick bra.

Kalkon: Rejält trötta ben.



Inga kommentarer: