torsdag 9 maj 2013

I FORMSVACKA

Dag 129
Sovmorgon. Aaaghh. Najs! Vått ö fiiling! Snarkade till halv åtta. Konstaterade att jag låg ensam i dubbelsängen. Shitt! Vaimo i jobb. Shitt! Det betyder ju att det är jag som hamnar att sköta sängbäddandet i dag. Förträngde det obehagliga. Käkade aamupuuro. Läste ÖT och första kapitlet i boken som skall ta min löpning till nya höjder. Kunde inte låta bli att kika på de avslutande kapitlen med en massa praktiska övningar. Sen tog jag itu med ett projekt. Ett GI-GAN-TISKT projekt. Montering av två dörrar till ett badrumsskåp. Jens L, min kollega, hade hjälpt till med förberedelserna. Nu återstod det för mig att fästa dörrarna på gångjärns-skenorna, eller vad dom nu kallas. Kände mig väl förberedd. Hade testat att stjärnskruvmejsel passade perfekt. Började med den ena dörren. Försökte haka fast den. Losssade ett par skruvar. Skruvade till ett par andra. En skruv snurrade åt "fel håll". Kände att svetten började bryta ut vid hårfestet. Testade med den andra dörren. Precis samma problem. Ei onnistu. Hur tusan skall de hållas fast? Funderade på att knacka på hos min granne Johan M, byggnadskille. Belöt låta bli. Tänkte på vad Jens skrivit i sitt SMS. Tryck fast dörren, stod det. Inte ett ord om något skruvande. Ahaa! Hoppets ljus tändes i min arma skalle. Kanske, kanske jag bara behöver trycka ihop "gångjärnen" på dörren med skenan på väggen. Testade. Klick, sa det. Jihaa!!! Sen sa det klick tre gånger till. Dörrarna på plats. Jag torkade svetten ur pannan. Mitt GI-GAN-TISKA projekt i hamn. Mission compleeted. Over and out. Sjönk ner på vessagolvet med en massa lösa överloppsskruvar i famnen.
Regnigt värre idag. Skall jag strunta i intervallerna på Centralplan? På löpmattan i  Fitness slipper jag ju regnet. Velade fram och tillbaka. Beslöt mig för att hålla mig till den ursprungliga planen. Bara för att det regnar lite, så behöver man ju inte balla ur. Tog i alla fall bilen till Centralplan. Mötte Sören B som skulle assistera i en B-juniormatch. Sören undrade om jag skippat fotbollen för löpningen. Nej, absolut inte. Det handlar bara om att jag fått andra uppgifter inom Jaro, svarade jag. Så är det också. FF Jaro kommer alltid att engagera mig, tavalla tai toisella. Jag har till och med bett vaimo stoppa ner en Jarohalsduk i min kista. Nog om detta. Värmde upp med två kilometers lätt löpning i regnet. Sen. Dags för den första intervallen. Siktade på att springa 6 x 1 km i 4:00 min/km-fart. Kutade iväg. Försökte springa avslappnat, men hårt. Kollade tiden i mål. Fyra och fjorton! WTF! Fyra och fjorton! I fjol sprang jag motsvarande intervaller på fyra minuter, ibland strax under. Vad är nu detta? Vilade två minuter. Nästa intervall. Samma sluttid. De dåliga intervalltiderna fortsatte under hela passet. Sista intervallen gick ytterligare två sekunder långsammare. Kände mig rejält besviken. Började leta förklaringar. Hittade en massa. Men vet inte riktigt vilken jag skall tro på. Lutar åt åldern? Gubben börjar bli gammal. Kan fortfarande springa långt. Men inte speciellt fort. Nåjaa. Jag får fortsätta analysen där hemma, tänkte jag. Kanske jag hittar svaret i min nya bok. Avslutade passet med ytterligare två kilometers jogg i hällregnet. Sen tittade jag på hur Jaros B-juniorer tvålade till JJK med 2-0. Najs!
Hemma igen. Anmälde mig till sex olika föreläsningar under konferensen "Framtidens lärande" i Stockholm, 16-17.5. Skall också försöka klämma in lite spring under konferensdagarna. Och så hoppas jag få träffa tvåan, förstås. Efter att jag fått anmälningarna bekräftade, skalade jag potatis till potatismos och stoppade ett paket Atrilli i ugnen. En matklassiker som vaimo, trean och jag gillar skarpt. Det obehagliga sängbäddandet hade jag som sagt förträngt. Vilket vaimo skarpt påpekade då hon kom hem från jobbet. Tja, men då visste hon ju ännu inte vilket GI-GAN-TISKT projekt jag ändå utfört denna regniga flygardag.

Saldo: 10,0 km

Totalt: 1 347,5 km

Mål: + 57,5 km

Kanon: Badrumsskåpets dörrar på plats.

Kalkon: Skitdåliga intervalltider

Inga kommentarer: