söndag 26 maj 2013

SAMLADE POÄNG

Dag 146
Ettans födelsedag. Grattis Joel! Tänk att det gått tjugosex år sedan jag blev pappa för första gången! Minns dagen som igår. Just den dagen skulle jag åka med min klass på lägerskola till Lappfors. Men. I stället fick jag föra vaimo till BB. Mitt i natten dessutom! Därifrån blev jag genast deporterad tillbaks till vår lägenhet på Rådhusgatan. Sjöjtona tyckte väl inte att jag tillförde avdelningen så värst mycket. Sen, då det blev dags för delivery så fick jag återvända. Klippte av navelsträngen och så var man pappa då. Bilade till Lappfors. Kände mig som Tzatzikis pappa, stolt som tuppen.
Men. Också gameday today. Jaro versus Turun PS. Gör mål Jaro! Baj dö vej. I går kväll hade jag en sagolik tur. Svärmor överraskade oss med ett sent kvällsbesök. Hon och vaimo dök ner i mitt fotoalbum. Jag satt tyst som en mus och följde med CL-finalen. Alusta loppuun. Helt i fred. Fin match. Röda laget vann. Hoppas  på samma utgång i kväll.
I morse. Vaknade vid åttasnåret. Läste ÖT. Sen tog jag mesama itu med dagens två uppdrag, kylskåpstvätt och sängbäddning. Började med kylskåpet. Klättrade upp på en kökspall. Försökte nå lektrissladden. Ei onnistunut. Önskade att jag fått minst en decimeter till i modersmjölken. Lyckades till slut nå  sladden. Drog den ur vägguttaget. Och. Tappade den bakom jääkaappi. Voi raatis, raati! Hur skall jag få upp sladdeländet därifrån? I värsta fall måste jag kela ut hela skåpet. He blir int ti naa! Förträngde sladdproblemet. Började i stället tömma skåpet. Köksbordet svämmade snart över. Torkade sen alla hyllorna med våt trasa, torr trasa och någon slags specialtrasa. He må no dåga! Sen tog jag itu med den förtappade lektrissladden. Klev upp på en köksstege. Fick äntligen ögonen på den. Sträckte ut alla mina hundrasjuttiofyraochenhalvcentimetrar. Lyckades med nöd och näppe få tag på sladduslingen. Jess! Drog upp den och kånektade med vägguttaget. Najs! I rena glädjeyran torkade jag också av hyllan ovanför jääkappi och kökslampan. Nu måste jag väl ändå få godkänt, tänkte jag förnöjt. Fortsatte med att bära ut roskispåsarna och göra en avstickare till Keskuskenttä. Där startade jag ett kylskåp i ölstugan och kollade att biljettbåsen var i skick. Sen fortsatte jag avstickaren till Trädgårdsgatan där min mor och far bor. Ingen hemma. Ringde deras kännykkä. Morsan svarade att de övernattat i vår sommarstuga i Vexala. Okej. Cyklade hem. Tog itu med uppdrag nummer 2, sängbäddningen. Gjorde, som vanligt, mitt bästa. Raatis kudda! Får knappast godkänt ändå. :-/ Sen fixade jag lite käk åt trean. Försökte ringa och gratta ettan. Misslyckades. Grattade honom på FB i stället.
Långpasset i går gav mig slitna framlår. De kändes lite bättre i dag. Men. Jag beslöt mig ändå för att ge dem en extra vilodag. Lite oroad över att återhämtningen, isbad och kompressionsstrumpor till triots, fungerar dåligt. Antar att det är åldersrelaterat. Nu är det iaf Jaro mot TPS som gäller. Tänk om Jonas K:s profetia från i går slår in! Det skulle verkligen smaka memma inför sommarens fortsatta ligaspel. Go Jaro go!

Saldo: 0,0 km

Totalt: 1 501,0 km

Mål: + 41,0 km

Kanon: Att jag fick se hela CL-finalen i rauhassa.

Kalkon: Återhämtningen fungerar inte som den ska.

Inga kommentarer: