lördag 11 maj 2013

NYTT BAK

Dag 131
I går kväll. Veckoslutshandlade. Skulle också köpa ett par ingredienser som jag behövde till ett nytt brödbak. Receptet har jag fått av Margareta B, en kollega. Brödet heter Jessicas lantbröd. Maggis "tolkning" var iaf supergod. Nu var jag alltså på jakt efter både vete- och rågkross. Hittade snabbt rätt gång bland hyllorna. Okej! Nu ska vi se. Letade och letade. Fram och tillbaks längs hyllorna. Hittade en massa olika bakprodukter, men inte just det jag skulle ha. Vad göra? Ringer Maggi. Hoppas jag har hennes nummer. Ringde. Förklarade mitt ärende. Maggi upplyste mig att tillverkaren heter Korpela och berättade hur förpackningarna såg ut. Tack å hej! Jag letade vidare enligt Maggis instruktioner. Aber nada! Morsade på Hannu R, butikschefen. The man. Kanske han visste? Frågade. Tarkoitatko vehnä- ja ruisrouhetta? Ja, kyllä, svarade jag. Hannu hjälpte mig att leta. Frågade till och med sin vaimo. Inte ens föreståndarparet kunde hjälpa mig. Tänkte ge upp, men gjorde ännu ett sista försök med Antero H, en annan god vän som jag dök upp i mitt letande. Antero hade med sig sin nya vaimo. Det var hon som blev fredagens sankari. Men här står ju paketen! Mycket riktigt. Längst in i gången, längst bort bland hyllorna stod både vete- och rågkrosspaketen från Korpelas kvarn i Jalasjärvi och flinade åt mig!
Lördagsmorgon. Vaknade först klockan sju. Najs. Slog en drill. Gick tillbaks till sänghalmen. Rätt olikt mig faktiskt. Och vad mera. Somnade på nytt! Vaknade först klockan nio. Undrar just när det hänt mig senast? Steg upp igen. Käkade och läste ÖT. Sen. Brödbak. Letade fram receptet. Ingredienserna stod färdigt på köksbordet. Blandade ihop allt i en stor kastrull. Räckte till två bröd. Sen in i ugnen och vänta 1,5 timmar. Två bröd, tänkte jag. Om jag ger ett åt morsan och ett åt svärmor. Då blir jag ju själv utan! Beslöt mig för att göra en sats till. Sagt och gjort. Upprepade proceduren en gång till. Sen provsmakade jag. Gånger två. Oboj & Jessicas lantbröd med ett tjock smörlager på. Goovari finns int! Jag lovar. Såheså! 
Klockan tre hade jag stämt träff med Henry M. Jag var tidigt ute. Passade på att  göra lite löpteknikövningar ur min nya bok. Övningar för höften, kapitel 6. Enligt bokens författare är höften motorn i löpsteget. Okej! Men sen skriver han: "Höftarbetet kan indelas i tre olika rörelser: Du vinklar upp bäckenet, trycker höften framåt och tar ut höftens rörelseförmåga i sidled". Hujedamej för fikonspråk! Jag fattade nada. Hur tusan skall man t ex vinkla upp bäckenet? De praktiska övningarna med bilder hade jag lite lättare med.  I en övning skulle man löpa på stället. Viktigt att man landade rakt under kroppen och på tårna. Hur tusan skall jag veta att jag landar rakt under kroppen, tänkte jag. Löpte i alla fall på stället. Kändes konstigt. Både töntigt och nördigt på samma gång. Hoppades att ingen skulle se mig. Genast jag såg Henry kom glidande slutade jag. Glidande i en ny fin orangefärgad jacka som han köpt på Stadium. Jag skojade med honom och sa att jag trodde att han var en vägarbetare. Vi fortsatte den vanliga lördagsrutten och fick ihop nästan en och en halv mil på var. Najs! I kväll skall jag leverera bröd nummer ett till svärmor. Gissar att hon kommer att falla om min hals i rena lyckoruset. Eller så nått!

Saldo: 14,7 km

Totalt: 1 362,2 km

Mål: + 52,2 km

Kanon: Jessicas lantbröd

Kalkon: Löpteknikträningen känns nördig.

Inga kommentarer: