torsdag 30 maj 2013

FLYTTADE ÅT ETTAN

Dag 150
Jobbig avslutning på onsdagskvällen. Jaro förlorade mot ärkefienden VPS med uddamålet. Surt, surt!  Hem via ettans lägenhet i Vasa. Roligt att få träffa honom. Vi lassade vita Golfen full med tavara och fortsatte norrut. Jag var sur och nedstämd efter matchen. Svårt att somna sen.
Svårt att stiga upp i morse också. Tänkte skippa morgonlänken. Kände mig fortfarande deppad över förlusten. Tog mig samman efter en mugg Oboj och några näkkileipä. Off till jobbet. Bara tre futtiga dagar till sommarlov. Jag brukar i vanliga fall inte längta efter några längre ledigheter, men nu gör jag det faktiskt! Tecken på sviktande karaktär? Hur som haver. Instruerade Taru vid ratten. Hoppade av vid S-Market och påbörjade min löpning mot skolan. Snart skingrades mina deppiga tankar. Löpningen funkade hyfsat. Men framför allt. Hjärnan rensades. Humöret steg meter för meter. Då jag svängde in på skolgården kändes det mesta okej igen. Jobbade lite med bilringarna, duschade och schejvade mig. Tänkte käka lite aamupuro, men grötpaketet var i det närmaste empty. Skitsamma. Jens L bjöd ju på färsk bulla. Najs! Fortsatte med lite skrivbordsarbete. Sen fick mina elever träna på att framföra fingerade avslutningstal. Jag gav dem några retoriktips. Just basics. Mina duktiga elever fick avsluta dagen med en kanonbra animerad film, Up. Efter jobbet. Hem. Skitvarmt där ute. Bävade inför bussresan. Blev glatt överraskad då jag klev in i linjebilen. Också chaffisen verkade nöjd. Han hade äntligen fått ta en buss med aasee. Hemresan blev därför riktigt skön. Somnade förstås bums. Efter bussfärden. Direkt till morsans och farsans. Lånade deras Toyota med dragkrok. Därefter till Stens S-O, min hovfixare. Lånade hans stora dragkärra. Stens gav mig noggranna instruktioner om hur jag skulle köra med kärran. Sade att han inte brukar låna ut den, men gjorde ett undantag för mig. Kände mig ytterst hedrad. Vågade däremot inte berätta om mitt gamla husvagnsäventyr. Men lovade att köra ytterst försiktigt. För säkerhets skull bad jag Stens sätta fast kärran ordentligt.
Off mot Vasa med bautaperäkärryn i släptåg. Satt som på nålar hela vägen. Körde försiktigare än försiktigast. Ville inte ta några som helst risker med mitt lånetavara. Tankade och pausade vid ABC i Årvas, byn där jag bodde mina tio första år. Då jag betalade berättade jag åt kassafröken att jag tankat från "fämmon". Väckte inga reaktioner. Hon antog väl att jag var en lokal bonddräng? Drack kaffe med en lokal bullagris som tilltugg. Najs! Säkert Lillkungs! Tittade mig som vanligt omkring mellan tuggorna. Spanade efter bekanta nunor från barndomen. Kände inte igen en endaste bland gästerna. Synd! Fortsatte färden mot Vasa. Körde precis lika försiktigt nu. Väl framme lassade jag ettan och två av hans kompisar kärran full med tavara. Jag överräckte vaimos dammsugare, skurhink och mopp. Undrar just om ettan någonsin har hållit i nämnda redskap? Sen bar det av hemåt igen. Nytt stopp i Årvas. Käkade en Panini. Fortsatte min spaning efter bekanta nunor från förr i vääde. Inget napp nu heller. Steg besviket upp och fortsatte färden mot Jeppis. Lämnade tillbaks peräkärryn och Toyotan. Eftersom Stens inte var hemma lovade jag hans vaimo Maja att bjuda hennes ukko på korv och pilsner i samand med Jaros nästa hemmamatch. Maja bara skrattade. Du gör som du vill.
I morgon är det läsårets sista riktiga arbetsdag. Efteråt skall vi bjuda våra FM-medaljörer på medaljkaffe. Min chef kommer också att delta i firandet. Najs!

Saldo: 11,6 km

Totalt: 1 543,0 km

Mål: + 43,0 km

Kanon: AC:n i bussen hem.

Kalkon: Jaros derbyförlust svider fortfarande.

Inga kommentarer: