måndag 27 maj 2013

ALZHEIMER LIGHT

Dag 147
Måndagmorgon. Läsårets sista skolvecka. Vaknade. Tack och lov, får man väl säga! Rätt nöjd med att Jaro lyckades knipa en poäng mot TPS i går kväll. Lite besviken över att jag inte lyckats komma i kontakt med ettan under hela gårdagen, hans födelsedag. Tröstade mig med att han borde återvända till kotimaa i övermorgon.
Drack Oboj och käkade fyra näkkileipämakkona med edamer till aamupala. Packade lätt. Drog på mig mina långa tajts, en långärmad pajto, mössa, handskar och springasskoa. Ganska kyligt nu på morgonen. Off till busstation. Gjorde en avstickare till idrottsgården. Bröt mig in i femmans biljettbås. Plockade med mig en lapp om vilka juniortränare som varit på match i går. Sen iväg mot Bosund. Gav chaffisen instruktioner om var han skulle droppa min lätta packning. Hoppade av bussen vid S-Market i Holm. Löpningen funkade fint. Var tvungen att stanna för ett längre depåstopp. Men ingen såg mig. Tror jag. Anlände till skolan tjugo över sju. Nöjd och belåten. Hoppade över aamupuuro och tog genast itu med dagens uppgifter. Fick rätt mycket uträttat, faktiskt. Klockan ett påminde mig Sophia S om kvällens korvgrillning med mina sexor. Tack och god natt! Hur hade jag lyckats glömma den begivenheten? Ringde vaimo och förklarade läget. Jag kommer hem först vid niosnåret. Ok, svarade hon uppgivet. Lovade i alla fall att hjälpa henne med att returnera treans studentmössa. Fel färg i fodret, säger anoppi, som ju i sitt tidigare liv sålt ylioppilaslakkina vid Purus (JBA för mina något yngre läsare). Okej. Letade reda på företaget som sålt det felaktiga fodret. Hittade deras hemsida. Men bara på suomenkielellä. Funderade på vad möss-foder heter på finska. Mina finskalärare hade sjappat för dagen, men slängde ändå ut frågan i lärarrummet. Fick hjälp från oväntat håll. Gitte F, our engelskateacher, visste dö aansär. Det heter "vuori". Kolla fast i min jacka! Kååå. Thanx! Fortsatte grunna på böjningen. Vuori, vuoren, vuorta...så borde det väl bli? Skrev därför i reklamaatio-rutan "Lakin vuoret ovat väärät". Hoppas företaget fattar vad jag menar. Jag tyckte det såg ut som om mössan skulle ha haft felaktiga berg! Okej. Skitsamma. Lade reklamationslappen åt sidan och lutade mig tillbaks i rektorsstolen. Kände att min mage kurrade. Alldeles fruktansvärt mycket. Jag hade lämnat bort päärona vid skollunchen. Och nu fick jag mitt kolhydratstraff. Klockan var halv sex och det återstod ännu över en timme till korvpartyt. Detta slutar inte lyckligt! Gjorde därför en blixtraid till skolköket. Grävde fram tre djupfrysta morotssemlor och lite edamer. Tinade upp semlorna i köksmikron. Trottade i mig semmelhögen i ett nafs. Sköljde ner anrättningen med två muggar te, i brist på oboj. Halv-raap!
Sen var det dags för mig att börja traska iväg till korvkvällen. Det skall nog bli riktigt kul. Är övertygad om att jag nog ännu har plats för åtminstone, ett par, tre, fyra mjöliga korvar.

Saldo: 11,6 km

Totalt: 1 512,6 km

Mål: + 42,6 km

Kanon: Fick ett livstecken från ettan idag.

Kalkon: Jag börjar nog bli lite dement.

Inga kommentarer: