lördag 6 april 2013

SORG OCH GLÄDJE

Dag 96
Lördagsmorgon. Steg upp klockan 6. Chiamacka och kaffe. Ut på banan. Sammanstrålade med Henry M, Tony S och för första gången, Kenneth H. Kallt men vackert i soluppgången. Jag hade lovat Kenneth en skön morgonlänk i pratfart, 6 min/km. Det löftet kunde jag nästan infria. Tony och Henry hade massor av spring i benen. Jag var tvungen att lugna ner dem. Vi snittade 5:52 på den normala lördagsrundan, Larsmovägen maxi. Kenneth hängde bra med. Verkade trivas i gänget. 
Efteråt. Duschade och mikrade havregrynsgröt under tiden. WTF! Mjölken slut! Lämnade gröttallriken orörd. Drog på mig ordningsvaktjackan. Off till Activexpo. Klockan 10 öppnade mässportarna. Jag strövade omkring i hallen. Ordningsvaktade. Inte speciellt ansträngande. Hörde musik från hallens norra ända. Någon spelade på synth. Sjöng. Inte speciellt vackert. Fortsatte patrullera. Hamnade så småningom i norra ändan. WTF! Är det inte? Jo, det är det. Bygglovs-Willy! Plötsligt lät sången riktigt bra. Willy klämde i för kung och fosterland i en smäktande ballad. Körde med inspelat komp. Flinade. Ett par mässbesökare hade gjort samma upptäckt som jag. Folk flockades nu kring scenen. Höjde sina Aj-föuns och filmade. Willy klämde i lite extra i sluttonerna. Vilken showman!
Sen var det dags för mig att avbryta mitt pass som ordningsvakt. Bråttom. Skyndade hem. Bytte till mustapuku. Skulle med vaimo på en god väns begravning. Mycket folk i kyrkan. Många grät. Närmare Gud till dig. Blomsterhyllningar i massor. Tonfallet sjöng. Vackert! Prästen predikade om vita och svarta dörrar. En ung kille sjöng Håll mitt hjärta. Alla grät. Ute på begravningsplatsen. Strålande vårväder. Härlig är jorden. Gav en bautakram åt änkan.
Hem igen. Via vår närbutik. Mjölk och köttfärs. Fortsatte in till centrum. Köpte en prinsesstårta till kvällens födelsedagskalas för trean. Fixade käk. Spagetti med morosås. Efter maten. Siesta på balkongen. Harry Hole i knäet. Nu skall jag och vaimo fixa till lägenheten inför kvällens partaj. Känns konstigt med både begravning och kalas på samma dag. Men det är väl så livet kan gestalta sig ibland. Såheså.

Saldo: 11,5 km

Totalt: 1028,9 km

Mål: + 68,9 km

Kanon: De vackra sångerna.

Kalkon: Mjölken slut.

Inga kommentarer: