lördag 20 april 2013

SOM MAN BÄDDAR FÅR MAN LIGGA

Dag 110
I går kväll. Trött så in i norden. Gick och lade mig klockan åtta. Skulle sova en timme. Det gjorde jag. Steg upp lagom till fredagsmyset. Strax innan vaimo kom från jobbet. Yrvaken. Fortfarande trött. Lade mig i soffan. Knäppte på dumburken. Zappade lite mellan utbudet. Somnade direkt efter kvällskaffet. Inte så värst mysigt.
I morse. Steg upp klockan sex. Kommenderades tillbaka till sänghalmen av vaimo. Hon ville dricka sitt morgonkaffe i lugn och ro. Det fick hon. Fick stiga upp halv sju i stället. Käkade lätt. Ut på morgonlänk halv åtta. Sammanstrålade med Henry M och Tony S vid Kristallen. Benen kändes förvånansvärt lätta. Risgrynsgröten hade tydligen vandrat vidare till stadens avloppsnät. Vädret visade sig från sin bästa sida. Stämningen var god i trojkan. Den förstördes inte heller av lite motvind på slutet. Vi fick ihop en och en halv mil på var. Najs!
Hemma igen. Svepte i mig en rejäl blåbärsbomb. Fortsatte med kaffe och en leverpastejmacka. Sen tog jag itu med dagens tråkigaste uppgift, att bädda dubbelsängen. Vaimo och jag är överens om det mesta. Men då det gäller att bädda sängar så går våra åsikter i sär. Diametralt. I vaimos värld skall en säng som ingen sover i bäddas. Alltid. Sen skall den inte bäddas hur som helst. Det gäller alldeles speciellt vår säng. Vår säng är en skitdyr amirikasäng, en sängarnas Rolls Royce. Då man bäddar den är noggrannhet därför A och O. Täckena skall vikas på ett visst sätt, sängöverkastet skall ligga på ett visst sätt och kuddarna.....ja kuddarna....nu närmar vi oss pudelns kärna....de T-O-L-V kuddarna måste ligga på E-X-A-K-T rätt plats. Nu tror jag att du anar mitt problem - jag lyckas ju aldrig få allt rätt. Därför hatar jag att bädda. Dessutom. I min värld är en obäddad säng lika med en inbjudande säng. Jag tycker faktiskt om att krypa ner bland tilltrasslade lakan, under färdigt uppvärmda täcken. Sen klarar jag mig lätt med E-N kudde. I nödfall ingen alls. Nåja. Nog filosoferat. Tog itu med bäddandet. Gjorde mitt yttersta. Inväntar domen.
På förmiddagen hann jag ännu med att arrangera ett juniorfotograferingstillfälle vid gymnasiet. Calle B höll i kameran och jag bar bänkar. Sånt är jag bra på! Efter photoshootingen hem via Lidl. Handlade billiga frukter och lite annat smått och gott. Väl hemma satte jag igång med mitt livs tredje Chiabrödsbak. Planerar att samla lite stilpoäng. Skall ge varsitt bröd åt mor och svärmor. Kanske domen över mitt sängbäddande på så vis blir lite mildare.
I morgon söndag har jag ett digert program. Långpass. Talko vid Västra plan. Och sen på kvällen. Ligapremiär, Jaro- KuPS. Kanske bäst att ta det lugnt resten av denna underbart vackra lördag!
Förresten. Syrran fyller femti bast idag. Firar dagen i ett koncentrationsläger, tror jag. Hursomhelst. Grattis så myttji syster Barbro Katarina J-R!

Saldo: 15,0 km

Totalt: 1 182,6 km

Mål: + 82,6 km

Kanon: Syrran fyller femti.

Kalkon: Att bädda vår Amirikasäng.

Inga kommentarer: