söndag 28 april 2013

DÄCKADE

Dag 118
Söndagsmorgon. Veckans tredje vilodag. Faktiskt! Vaknade tidigt. Vrålhungrig. Försökte somna om. Misslyckades. Steg upp halv sju. Käkade en megatallrik chiagröt. Fortsatte med ett par mackor. Sköljde ner det hela med kaffe. Ahhh! Väckte trean. Han skulle med fickvännen till Turkiet. Hjälpte honom att packa resväskan. Bredde massor av tågmackor åt paret. Gissar att de kommer hem orörda. Mackorna alltså. Vaimo hade morisskifti. Så efter att brudens mamm å papp hämtat trean, så var jag ensam hemma. Vad göra? Kollade vädret. Verkade bli en kanondag.
- Kanske du far ut å spring na liiti i alla fall, viskade träningsnarkomanen i mitt öra. Bara en lillan beta. Lugnt och försiktigt. Typ återhämtning, fortsatte rösten. 
- Njae. Jag har ju bestämt mig för att vila idag. På måndag är det Bastucup, på lördag HCR och sen ren på tisdag ny tävling i Bastucupen, snäste jag av honom. 
- Okej, okej, men vad gör du då? 
- Jag börjar med att göra det jag hatar mest på jorden och fortsätter med det nästvärsta, hörde jag mig själv replikera.
Sen var det slutdiskuterat. Bäddade både ettans/tvåans och våran dubbelsäng. Noga. Fluffade till och med till prydnadskuddarna. Tack för tipset Lotta! Sen drog jag på mig mina skånogaste kläder och vandrade med beslutsamma steg ner till garaget. Letade reda på domkraften. Tog itu med hatobjekt nummer två, däcksbyte. Började med min risigaste bil, en Vento från nittifyra. Sköt in domkraften där jag trodde att bilen skulle palla trycket. En gång gjorde den det inte! Inte kul! Däcksbytet på Venton gick bra. I rena glädjeyran rattade jag bilen till Neste. In i biltvätten. Konstaterade efteråt att den fortfarande var brandbilsröd. Najs! Kostade mig sexton juuro. Shitt! Fortsatte med vaimos Golf, svärfars gamla. Letade bland däcken i Botaniahusens gemensamma däcksförråd. Visste inte hur däcken såg ut. Funderade på en sommardäckshög, men var osäker. Hann tänka tanken att jag i värsta fall skulle montera grannens däck på vaimos bil.  Skulle vara just typiskt mig. Funderade. Beslöt mig för att kolla med svärfar. Tur var det! Pust! Jag hade kikat på helt fel däckshög. Svärfar gav en noggrann beskrivning på hur däcken såg ut. Det  var  alltså däcken med aluminiumfälgar jag skulle ha! Hade jag ingen aning om. Hjulfesten fortsatte. Efter drygt två timmars svettande var pinan äntligen över. Mina prinskorvsfingrar såg ut som en glad uppsättning mustamakkara. Det bekymrade mig föga. Återvände till lägenheten. Slet av mig allt utom BB-kalsongerna. Letade fram sololjan och nyaste numret av Runners World. Sträckte ut mig i korgstolen på vår balkong. Ensam hemma. I solen. Sköna söndag!
I kväll spelar mitt kära Arsenal en viktig match, hemma på Emirates. Möter Manchester U. Hoppas innerligt att hemmalaget har laddat sina kanoner med riktigt torrt krut. 

Saldo: 0,0 km

Totalt: 1 266,3 km

Mål: + 86,3 km

Kanon: Att jag lyckades byta till sommardäck på två bilar.

Kalkon: Att mitt solbadande stördes av alltför många moln.

Inga kommentarer: