tisdag 23 april 2013

BASTUCUPENS TESTLOPP

Dag 113
Vaknade i normal ordning lite före väckarklockan. Tisdagsinvägning. Förväntansfull. Hade ju bara käkat lite knackorv kvällen före. Klev upp på "domstolen". What! Sjuttiotrekommasex! WTF! No vay! Klev av. Klev upp på nytt. Sjuttiotrekommasex! Hur är det möjligt? Sedan årsskiftet har jag kutat som en galning. Ändå blir jag bara tyngre! Inte mycket. Men tillräckligt mycket för att irritera. I dag skall jag ju dessutom tävla. Då vill jag ju ligga kring sjuttio. Helst lite under! Funderade på en massa tänkbara förklaringar. Kan det vara pillren jag började käka i måndags? De goda havrekexen på lärarrumsbordet? Mehukattisaften jag sörplar? Fel på ämnesomsättningen? Tankarna snurrade i skallen då jag gick ut. Skulle cykla till busstationen. Låste upp cykelskjulet. Mötte nästa överraskning. Var tusan är min ögonsten, Treken? Har skjulet stått olåst i natt? Har jag blivit bestulen? Samlade tankarna. Hade ju liftat hem med Johanna J i går. Ända till trappan. Glömt att cykeln stått fastkedjad vid busstationen. Voi skååni! Kikade på min femtioårspresent, ett Jaro-armbandsur. Sex i sex. Hinner om jag kutar. Annars inte. Lade benen på ryggen. Hann. Sjönk ner på etupenkki med en minut till godo. Vilken skitmorgon!
I skolan flöt allt på som vanligt. På utegymnastiken märkte jag vilket skitväder det var där ute. Eleverna på fotbollsplanen blev både blöta och frusna. Hoppas det blir bättre till kvällen, tänkte jag. På eftermiddagen gjorde jag min första inbetalning till NY-resan. En handpenning på 7 570 svenska riksdaler, ca 888 juuro. Till sista juli skall jag ha ihopskrapat resten.
Efter skolan cyklade jag i regnet till Navitek, varifrån jag köpt min Garminklocka. I söndags hade jag nämligen lyckats med konststycket att pärkka min andra batteriladdare. Guy F bakom disken smålog åt mig. Du är faktiskt den enda kunden som lyckats söndra laddaren. Två gånger dessutom, tillade han förundrat. Jag skämdes och lovade att vara ytterst försiktig i fortsättningen. Laddaren kostade turligt nog bara 15 juuro. Betalade kvickt. Lomade ut ur affären och pedade hem.
Väl hemma försökte jag vila så mycket som möjligt. Läste lite. Sov lite. Töjde lite. Iväg till Brahes bastu kvart över fem. Massor av löpare redan på plats. Idel kända ansikten. Pratade lite med Markus S, Johan M, Juuso A, Cedrik F, Kenneth S, Anders H och Bjarne H. Värmde upp med Bo L.
Ställde mig strax bakom eliten vid starten. Galet högt tempo för mig den första kilometern, 4:10 min/km. Var tvungen att lugna ner mig. Tog rygg bakom Markus. Höll den ett par kilometer. Sen fick jag släppa den också. I fortsättningen pendlade mina kilometertider mellan 4:20 och 4:30. Sluttiden stannade på 44:01. Drygt två och en halv minut bättre än motsvarande testlopp i fjol. Helt okej. Max P var snabbast, 3:58:6. Jag blev trettiosjätte av 134 startande.
Efteråt. Träffade Folke W. Berättade att han dagligen läser min blogg. Kul! Han lovade samtidigt att arrangera Esse Run också i sommar. Det ser jag verkligen fram emot. Hemma igen. Sörplade i mig en rejäl blåbärsbomb. Nöjd och belåten.

Saldo: 12,5 km

Totalt: 1 216,6 km

Mål: + 76,6 km

Kanon: Testloppet

Kalkon: Batteriladdarstrulet

Inga kommentarer: