måndag 11 mars 2013

GRETE WAITZ

Dag 70
Kollade en dokumentär om Grete Waitz på TV:n i går. Vilken fantastisk löpare och människa! Hon vann New York Marathon hela nio gånger. Blev världsmästare i maraton och terränglöpning samt sprang världsrekord på 3000 meter, 8:31:75. Men det var hennes inställning till idrotten som fick mig att sitta som fastnaglad vid TV-rutan. Grete jobbade som lärare. Tränade före jobbet. Tränade efter jobbet. Tränade hårdare än någon annan. I början av karriären tävlade hon mot testosteronstinna löpare från öststaterna. Tröttnade på fusket. Fick en startplats i NYCM. Kom såg och segrade. Nio gånger! Fick kultstatus over there. Självaste Reagan bjöd in henne till vita huset. Fick vänner över hela världen. Jobbade med välgörenhet. Dog i cancer, bara 57. Fick statsbegravning. Står staty vid Bislett stadion i Oslo. Vilken förebild!
 
I morse. Måndagsfeeling. Benen kändes okej efter söndagens långlänk. Ingen vilodag idag. I stället. återhämtande morgonlänk i Bosund. Slängde i mig lite jogurt och Chiafrön. Kollade matchvikten. Såg lovande ut inför tisdagsinvägningen. Mera avslöjar jag inte. På med löparkläderna och off till Bosund. Ut på banan. Tog det piano. Kände mig lätt, men märkte efter ett tag att jag frös rejält om baken och frammen. Konstigt. Undrar om mina kläder börjar bli alltför urtvättade. Märkte sen att mina byxor hade ett stort hål i grenen. Inte så konstigt att jag frös. Dags att förnya garderoben. Till nästa vinter skall jag åtminstone skaffa ett par Asics Windstopper-tights. Lär vara suveräna. Efter morgonlänken tinade jag upp skinkorna i duschen. Sen aamupuuro. Sen redo för en ny arbetsvecka.
Efter skolan stannade jag kvar på jobbet. Årets sista Bosundvarv (lekfull skidtävling) skulle åkas och alltid kan ju hjälpa till med något. Planerar därför att vara hemma i TV-soffan först vid niosnåret. Då skall jag se dokumentären om Grete en gång till på SVT Play. Ifall jag får för vaimo förstås!
 
Saldo: 8,2 km
 
Totalt: 766,4 km
 
Mål: + 66,4 km
 
Kanon: Grete Waitz
 
Kalkon: Kalla kläder
 
 

Inga kommentarer: