onsdag 6 mars 2013

BORN TO RUN

Dag 65
Gourmetmiddagen i går kväll gav genast ett fult utslag på badrumsvågen, + 1,0 kg. Fattades bara. Trerättersmiddag. Hummersoppa med gäddkeneller till förrätt. Gös med mandelpotatispure som pääruoka. Efterrätten var någon slags krämig pudding med hjortron, blåbär och jorddgubbar. Stinn som pannkako efteråt.
Morgonlänk som planerat. Gjorde min Bosundrunda. Drygt två minuter snabbare än i går. Kändes bra. Håxade först idag att den tävling jag laddat för springs först nästa torsdag. Vilken miss! Nåja. I morgon är det i stället backintervaller. Bra om jag känner mig pigg då.
Rätt stressigt på jobbet. Lektioner, möten och skrivbordsarbete i massor. Då jag till slut stängde dörren till rektorsexpeditionen drog jag en lättnadens suck. Vädret hade försämrats rejält under dagen. Stormvindar och snöpyro. Tur iaf att man hade medvind från busstationen. Hemma. Fixade käk åt Johannes. Värmde upp köttsoppa åt mig själv. Gott! Inte gäddkenell-klass, men nästan.
Efteråt. Till hälsoboden, en kauppa jag aldrig förr satt min fot i. Jag skulle köpa chiafrön. WTF chiafrön! Jag skall förklara. I Christopher McDougalls fantastiska bok "Born To Run" får man läsa om en indianstam i Mexico, Tarahumaraindianerna. Dessa är mycket uthålliga och kan springa långa sträckor. Energin får de ur chiafrön som odlas i Sydamerika. Fröna innehåller en massa nyttiga grejs, bl a Omega-3. Egentligen blev jag riktigt nyfiken på fröna först då jag läste Benny Sjölinds blogg. Han tycks käka chiafrön i massor och använder dem bl a som energigel. Kanske just därför han vann Jakob Marathon i fjol. :-)
I kväll ska jag göra mitt andra gubbjumppabesök. Hoppas bara att boyzen fixat sina toalettbestyr på förhand denna gång. Vill inte känna mig utpekad en gång till!

Saldo: 8,2 km

Totalt: 697,0 km

Mål: + 47,0 km

Kanon: Att hälsoboden i Jeppis hade chiafrön.

Kalkon: Att HOP-HAB Cupen springs först om en dryg vecka.

Inga kommentarer: