onsdag 27 mars 2013

ÄNTTRASI

Dag 86
I dag bär det av. Till Svärje. Me bautabåten Grejs. Hoppas på grannvädri och isfria Stockholmsgator. Men före det. Förberedelser till max. 
Intressant diskussion i bussen till jobbet. Religion. Chaffisen berättade att han var ett Jehovas vittne. Hade just firat en dag som motsvarar vår långfredag. Jag fattade nada. Enligt vittnet bygger hans lära strikt på Bibelns ord. Märkligt. Vi fortsatte att äntra i god ekumenisk anda. Klev av i Bosund. Lite klokare, men inte nyfrälst.
Morgonlänkade i Bosund. Benen kändes trötta efter en veckas löpning utan vilodag. Jag pinade dem lite extra för att få ihop några extra kilometrar. Jag vet ju inte hur mycket jag får springa i Stockholm. Därför var det bra att gardera sig. Efteråt. Skyndade mig att lägga träningskläderna i skolans tvättmaskin. Höll sen ett par lektioner. Läste om Gustav Vasas äventyr i Dalarna. Eleverna satt och lyssnade som tända ljus. Antar att högläsningen nästan höll Sexsnackklass. Hem med halvtvåbussen. Hannes mötte mig vid busstation. Fick skjuts till vår kämppä. Bredde massor av mackor som jag skall tråtta i mig på tåget. Packade åxå ner tre paket Juhlamokka åt Jon. Sen off till Bennäs. Hannes flickvän Joanna hade klivit på redan i Kokkola. Vi sammanstrålade med henne på tåget. Viking Grejs avgår strax före nio i kväll. Då skall jag söka mig en bra plats i karaokebaren. Gissar att ungdomarna och vaimo håller sig långt bort från den. De vill knappast höra mig sjunga Guli-Gullan eller någon annan retrolåt från tidigt sextiotal. Vi har en fyrapersonershytt på båten. Gissar...nej jag vet att jag kommer att somna först.

Saldo: 9,6 km

Total: 926,3 km

Mål: + 66,3 km

Kanon: Diskussionen i morgonbussen.

Kalkon: Vi stod på fel perrong i Bennäs. Det tyckte vaimo inte om.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är nog ganska svårt att leva strikt efter bibeln eftersom den innehåller så extremt många motsägelser. Dessutom uppmanar den ju bl.a. till folkmord, slaveri, att slå sina barn etc etc...