torsdag 28 februari 2013

RÖKAREN

Dag 59
Fjärde sportlovsdagen. I går debuterade jag på gubbjumppan. Gubbjumppa å gubbjumppa. De flesta deltagarna var nog medelålders män och ledaren var en ung tjej. Henry M visade mig till rätta och så körde vi i gång. Modernt dunka-dunka ur högtalarna. Jag försökte följa tjejens akrobatiska rörelser så gott jag kunde. Skitsvårt! Låg konstant ett par takter efter. Jag tycker själv att jag är lite musikalisk, men vet att jag saknar rytmsinne. Spegelväggen avslöjade minsta felsteg. Plötsligt. En alltför välbekant doft. Någon av "gubbarna" hade bränt av en rejäl rökare. Den låg som ett moln och svävade över oss ett bra tag. Voi raatis! Bara inte ledaren misstänker mig. Pinsamt! Jag försökte se oberörd ut. Sneglade på Henry. Han, minst lika oberörd. Efter uppvärmningen. Hantlar och käppar. Lyft och vridningar. Mina spagettiarmar brände som eld. Orkade inte ens köra armpressar utan att fuska. Efter 45 minuters kämpande. Äntligen! Dunka-dunkat upphörde. I stället. Ljuva ballader ur högtalarna. Mattor plockades fram. Töjningar. Hur sköna som helst! Efteråt I omklädningsrummet. Skratt. Alla hade noterat stinkbomben. Alla lika oskyldiga.
I morse. Smög upp ur sängen 5:45. Blåbärsjogurt. Morgonlänk med Henry. Plusgrader, men glashalt. Henry hade lämnat sina Icebugs hemma. Ångrade sitt misstag. Vi vände och sprang till Visasbacken där han bor. Skobyte. Ut mot Östra porten vid Schaumans. Därifrån in mot stan igen. Lugnt prattempo. Gubbjumpan avhandlades. Få se om jag fortsätter med den?
På dagen. Städade lägenheten, kollade Skid-VM, käkade Atrillipasta och vilade. På kaffi till ABC. Kostade nada. Som Jeppisbo utnyttjar man naturligtvis en sådan chans. :-) Sen laddade jag förstås inför dagens utmaning, backintervaller vid roskgräve. Lite bekymrad eftersom benen inte kändes speciellt pigga.
På eftermiddagen. Ut på banan direkt efter VM-stafetten. Plus fyra grader ute. Asfalt och is. Beslöt mig för att ta fram mina favoritskor Saucony Kinwara och kryssa mellan isfläckarna. Bra val. Första intervallen. Kutade som en galning uppför backen. Jess! Första gången under minuten. En äldre farbror som var ute och gick med sina gåstavar tyckte att jag sprang fort. Tack, smajlade jag. What a feeling! Lyckades hålla samma fart i de fem följande intervallerna. Pulsen upp i 170. Kanonkandidat!
De två sista intervallerna lyckades jag inte underskrida minuten, men jag var mer än nöjd ändå. Joggade sakta hemåt. Skyndade mig sen till Navitek för att hitta ett nytt pulsbälte. Det fick jag. Helt gratis. På garanti, sa Guy F. Härligt då palvelu pelaa!
Två månader nu på sticko. I morgon har jag lovat Corinne en sedvanlig sportlovsresa. Lär bli Vasa i år. Där finns ju Rax! :-)

Saldo: 20,1 km

Totalt: 634,6 km

Mål: + 44,6 km

Kanon: Under minuten på sex av åtta backintervaller.

Kalkon: Rökaren från i går ligger fortfarande kvar i mina näsborrar.

Inga kommentarer: