söndag 24 februari 2013

LÅNGLÄNK 5

Dag 55
Sköna söndag. Sovmorgon. Steg upp först vid åttasnåret. Käkade gröt och laddade inför dagens långpass. Fint väder utlovats till eftermiddagen. Beslöt mig för att invänta det. Kollade Skid VM och stoppade i mig lite extra kolhydrater i bananform. Göta petter vilken fart tjejerna hade ute i spåret. Imponerande. 
Innan jag begav mig ut i det underbara vädret så hällde jag i mig en ny sorts gel som var utspädd med vatten, Maxim Geldrink. Fortfarande äckligt sött och sliskigt, men mycket bättre än den smörja jag åt förra söndagen. Ut på banan vid tolvtiden. Planerade springa samma rutt som senast. Alltså jakob halvan, men i motsatt riktning. Planerade att hålla en kilometerfart på ca 5:50. Började alldeles för hårt, men lugnade ner mig efter att ha sprungit lite galet vid Tellus. Korrigerade missen och fortsatte på den inplanerade rutten. Mycket folk ute i det vackra vädret. Hejade på några. Allt flöt på bra. Första tankningen vid Schaumans, ljummen svartvinbärssaft. Fortsatte ut mot Larsmovägen. Där fick jag både vind och sol i fejset. Både najs och bajs. Tankade vid Fårholmsbron och på roskgrävsbacken. Gelblandningen gav mig ny energi. Svängde in på gården vid Marstranden. Kände mig någorlunda pigg. Garminen (pulsklockan) visade att jag fått ihop nästan 22 km, 5:43 min/km. Najs!
Hemma. Stoppade i mig en banan och käkade sen grissvans med potatismos. Toblerone och kaffe till efterrätt. Tack för maten vaimo!
I morgon har jag sportlov och på träningsschemat står det "vilodag". Även om jag ligger rejält på plus i min utmaning, så planerar jag att strunta i det. I stället tänker jag köra ett återhämtande distanspass på löpmattan och lite styrketräning. Sportlov betyder väl knappast att man skall ha lov från idrottandet. Såheså.

Saldo: 21,9 km

Totalt: 580,1 km

Mål: + 30,1 km

Kanon: Pangvädret

Kalkon: Att jag sprang galet vid Tellus

Inga kommentarer: