måndag 25 februari 2013

LAGENS LÅNGA ARM

Dag 56
Första sportlovsdagen. Steg upp vid sjusnåret. Skulle följa med pappa till Centralsjukhuset i Vasa. Hans tionde besök till onkologiska avdelningen. Vi kom dit i god tid. Fullproppat med bilar på parkeringen. Fyllda sängar med patienter som fick cytostatika. Fullt med unga sjuksystrar som hade fullt upp. Ändå. Hela avdelningen andades värme och ett lugn. En slags frizon mitt i måndagsstressen. Efter lite strul med droppmaskinen kom behandlingen i gång. Pappa sa att det skulle ta honom ca fyra timmar att tömma alla flaskorna. Jag hade planerat att åka in till stan, men struntade i det och stannade kvar på avdelningen. Klokt beslut. Behandlingen räckte tre och en halv timme och tiden gick fort.
Sen käkade vi pizza på Rax. Pappas första besök där. Jag försökte hålla koll på min snåltand, men lyckades inte särskilt bra. Tillbaks till Jeppis med undertecknad vid ratten. Allt flöt på bra, uppenbarligen för bra! I Socklotbackarna. Mustamaja! Hjälp! Kollade instrumentpanelen. Insåg genast att jag fartsyndat. Poliserna signalerade med rött ljus. Jag stannade genast. Shitt pommfritt! Masade mig med tunga steg in i baksätet på majan.
- Tjeenare Ingo! Ha du vari ut å spring? Jag följer nog med din blogg, hälsade den unga konstapeln vid ratten.
- Nämen Victor, morjens! Kul att du följer med. Nej jag har varit med pappa till sjukhuset. Han körde så sakta på vägen dit så jag ville kompensera det på hemvägen, krystade jag fram. :-/
Efter mötet med lagens långa arm fortsatte pappa, Toyotan och jag vidare mot Jeppis. Farten var nu mycket maklig, fattades bara annat!
Jag hade under dagen samlat på mig en massa spring i benen. Då jag kom hem så struntade jag i att jag egentligen borde vila. Off to Fitness. Sprang bort springet i benen på löpmattan, drygt en mil. Brände på med en extra hård kilometer. Gymmade sen lite och kände mig rätt nöjd efteråt. Nöjd med träningen, men framför allt nöjd med att jag använt min första sportlovsdag på ett vettigt sätt.

Saldo: 10,7 km

Totalt: 590,8 km

Mål: + 30,8 km

Kanon: Vasabesöket

Kalkon: Fortkörningen

Inga kommentarer: