söndag 13 januari 2013

MERA BEKYMMER

Dag 13
Vaknade med en lätt febrig panna i djupa veck. De djupa vecken berodde på att jag i min träningsplanering för söndagen den 13 januari plitat ner "backintervaller vid roskgräve". No way! Halsen fortsatt sträv, kranen droppade och kroppstemperaturen på stigande. Vad göra?
Alternativ 1: Låtsas som det regnade och göra som planerat.
Alternativ 2: Hitta på en alternativ träning.
Alternativ 3: Vila i dag och träna i morgon.
Alternativ 4: Vila i dag och i morgon.
Efter en massa dividerande hit och dit, beslöt jag mig för att träna alternativt. Hittade i nyaste Runners World ett backträningsprogram  anpassat för löpmatta. Tack för tipset Juuso A! Programmet riktade sig till löpare som sprungit milen på ca 50 min. Eftersom jag ju nyligen gått under 45 min, så "tuffade" jag till programmet en aning. Det funkade riktigt bra. Värmde upp med 25 minuters lätt löpning på löpmattan i Fitness. Fortsatte sedan med intervallerna. Ställde lutningen på mattan till 4,0 och körde 10 st en-minuters intervaller. Började från 12,1 km/h och ökade med 0,1 upp till 13,0 km/h. Vilade 30 sek mellan varven. Sedan sprang jag ännu 18 minuter på mattan i lätt fart. Avslutade gympasset med att donera lite situps, lite planka, lite benlyft och lite crunches åt mina, numera helt inbäddade, "magaruutor". 

Saldo: 10,4 km

Totalt: 149,4 km

Mål: + 19,4 km

Kanon: Hittat ett alternativt backträningsprogram.

Kalkon: Näsdroppet som övergått till en strid snorström. 


Inga kommentarer: